Lördagens begivenhet

Jädersbruksdagarna - Alltid första helgen i september.
 
Det har vi lärt oss vid det här laget och ofta har det varit så, att den helgen blivit sista motorcykelhelgen. Vi får se hur det går i år, för än så länge är det riktigt varmt sommarväder här.
 
Vi for innan Melodikrysset på lördagen. Det är nästan hädelse, men vi ville komma iväg i tid och slippa jäkta, för det passar inte riktigt ihop med motorcykelåkning.
 
Framme i Jäders fanns de traditionella solrosbuketterna till salu redan innan entrén. Som vanligt blev jag utan. Det är en ren omöjlighet att få hem en bukett solrosor helskinnade på en motorcykel.
 
 
30 kronor buketten känns som ett väldigt billigt pris för en knippa solsken.
 
På Jäders är det alltid mycket fordon och trots att det är gamla, vackra bilar, roar det mig inte så där särskilt mycket, men 2-hjulingar tittar jag gärna på en stund, medan kärestan går och frossar i bilparken.
 
Jag fotade dock ett par små fransoser som stod där och såg mysiga ut. 
 
 
Sedan fick vi syn på en gammal BMW, som verkligen hade varit med, om man säger så.
 
 
Jag minns när mina föräldrars resväskor var fulla med dylika klistermärken från olika utlandsresor på 50- och 60-talet, mestadels med med tåg.
 
 
Vi brukar dela på oss när vi tittat på bilar/motorcyklar, så även denna gång. Han gick för att se motocross och jag gick in på marknaden.
 
Mmmmm, jag som sockrat av, nu sockrade jag på igen, med en rejäl kokosbulle i baguettformat.
 
 
Ätandes den, gick jag runt och ögonfröjdades lite.
 
Ett stånd för riddare och bågskyttar
 
 
Spånkorgar
 
 
Mera söta delikatesser
 
 
Sylt, textilier och lite allt möjligt
 
 
Längsta kön var vid den stekta strömmingen på knäckebröd.
 
 
Knäckebröd fanns också till försäljning. Hjälmarknäcke har jag inte sett tidigare.
 
 
Lakrits - här sockrade kärestan på, lite senare på dagen.
 
 
Medan jag gick där och tittade hamnade jag plötsligt i en annan tid.
 
 
Och sedan mötte jag hundar - Triss i Leonberger. Jag blev tvungen att bekanta mig lite för att få ta ett par bilder och skicka till dottern med familj, som har tiken Puka av samma ras.
 
 
Lite mera solrosor på den gamla mjölkpallen - det är också tradition.
 
 
Kärestan och jag hade sammanstrålat, för nu var det fikadags. Vi gick till "Kvarnen". Det är han som är den nyttige av oss, dvs smörgåsen är hans. Bulle åt han också, hur nyttigt det nu är?
 
 
Moppedags! Det gillar vi båda.
 
 
En sådan här hjälm lär kallas "Vurpollon". Dock vet jag varken ursprung eller sanningshalt i detta påstående. Jag hörde aldrig min bror säga det när han hade en - eller minns jag fel nu igen dyre broder? Visst hade du en sådan, även om det inte stod Monark på den?
 
 
En gammal Puch fick kärestan i trans en stund,
 
 
medan jag var mer fascinerad över att högertrafikmärket satt kvar framme på styret efter alla dessa år.
 
 
Hoppsan, jag tyckte jag såg Gubben Pettsson på en gammal moped!
 
 
Nytt för i år var att man kunde åka på kanottur en sväng på Arbogaån.
 
 
Jag och kärestan brukar ta en tur med "Jädra" och det gjorde vi den här gången också.
 
 
Det var trevliga skeppare, varenda liten unge som ville, fick styra båten och gissa om det var stolta små styrmän- och kvinnor som klev av när vi gjort rundan ute på ån.
 
 
Till sist var där en gammal koktross där det var gott om herrar i gamla militärkläder, grötrockar eller vad de nu kallas. Kärestan visste naturligtvis det exakta namnet, men eftersom det faller utanför min intressesfär, satt det kvar i minnet ungefär 1 timme. Grå och vadmalsaktiga såg de ut i alla fall. 
De hade dessutom en massa gammal utrustning att visa upp och det roade somliga som såg väldigt nostalgiska ut, medan andra bara passerade.
 
 
 
 
Det roligaste var hjulet!
 
Det hade nog inte så mycket med det militära att göra, för det var ett Pilsnerhjul. 10 kronor/siffra kostade det och självklart spelade vi. Det var vi 2 och en till person och ingen vann. Då drog han på hjulet 3 gånger till, men sedan var 10-kronan förverkad. Vad gjorde det, roligt var det i alla fall.
 
 
Här var vi nära utgången och kände att det var dags att börja tänka på hemfärden. En rolig dag med fint väder, precis som alltid på Jädersbruksdagarna!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Nu är det en härlig tid för alla som gillar marknader och de där Jädersdagarna verkar vara rena nostalgitrippen. Och så härligt med solrosbuketter!

Här i Klintehamn är det alltid höstmarknad den sista lördagen i september, så det är snart dags för oss också.

Kram, Ingrid

2013-09-10 @ 21:16:06
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Göran Svanborg

Jag var också där, men tittade mest på de rykande tändkulemotorerna.
Hälsningar från Ingrids kusin Göran.

2013-09-10 @ 22:18:04
Postat av: Hörni!

Vilken härlig utflykt med mycket roligt att titta på. Och soligt och fint också som pricken över i. :)

2013-09-11 @ 09:24:14
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Inga M

Fina bilder från Jäder. Tror inte att jag någonsin varit där eller hört talas om det förut. Du har alltså varit sockerfri en period. Hur var det?

2013-09-12 @ 06:57:32
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Brodern

"Vurpollon" har jag aldrig hört. Men fattar precis varför. De såg ju inte kloka ut, så därför satte man fast en plastskärm framtill. Med ett par kompletterande motorcykelglasögon, såg det sedan mycket tuffare ut. Har en bild på dig som 14-åring när du är ute och cyklar med min hjälm på huvudet. Jag mejlar den om du lovar att lägga ut den på bloggen.

Svar: Jag lovar!!!! Absolut! Maila bara!
Leontina

2013-09-13 @ 19:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0