Idag har jag ........

...... inte stått vid spisen och fött barn, men nästan! Eller kanske inte, men jag har varit mer huslig än vanligt.
 
Kärestan for iväg klockan 6 imorse tillsammans med grannen i hans gamla PV. De skulle på något bilaktigt ett antal mil härifrån, med försäljning och allt vad det nu var och glad var jag, för jag låg kvar i sängen och läste till drygt klockan 10. Normalt brukar kärestan fixa frukost på helgerna och då stiger jag så klart upp och äter tillsammans med honom.
 
Till slut kom jag upp och åt en sen frukost, sedan körde jag igång. Jag skulle göra vinbärsjuice idag. Den grunden, med blandning av röda och svarta vinbär, samt citron ska stå i 2 dygn och sedan tas om hand och idag var det dags.
 
Ojojoj, det tog resten av den här dagen, för det är lite tidsödande innan all råsaft runnit igenom silduken.
 
 
Sedan letade jag sparade creme fraicheburkar, för trots att jag inte sparar på förpackningar, tar jag vara på dem. Det blir en liter juice av en burk, så koncentrerad är juicen.
 
Det letandet ägnade jag nästan lika mycket energi och tid åt som själva pressandet av bären och försöken att få juicen att rinna lite snabbare genom att stå och röra försiktigt i silduken.
 
Jag tror han - MIML (tack för den förkortningen Lambergsfrua) har slängt mina burkar. "Mycket skit", brukar han säga när han stöter på en sådan samling här i vårt numera gemensamma hus och sedan åker det iväg.
 
Nu är det i alla fall färdigt och jag som hade tänkt ta reda på resten av basilikadjungeln och göra ännu mera pesto.
 
 
"Neej du", sa jag till den (basilikan alltså), du får stå där i din gamla dunk ett tag till, för det blir inget mer joxande i köket idag.
 
Så tog jag mig en titt på den övriga djungeln därute.
 
Det här är bara hälften, det är lika mycket vid andra väggen, sånär som på 1 tomatplanta.
 
 
Nästa år ska jag bara ha 1 physalis och 2 tomatplantor, samt möjligen en basilikadjungel. KOM IHÅG DET om jag börjar svamla om att odla en massa år 2015 och påminn mig då tack!
 
Fast physalis är otroligt gott och det här är bara en bråkdel av allt vi fått hittills på våra 2 plantor som är av kolossalformat. Smaken kan INTE jämföras med dem man köper.
 
 
Vi får väl se hur bra minne jag har när det blir dags att stoppa ner fröna i jorden i vår.......

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så flitig du har varit idag!
Din basilikadjungel är verkligen imponerande. Basilika är ju inte helt enkelt att odla. Jag brukar köpa en kruka i affären och sköter man den väl räcker den nästan en hel sommar.
Tomater hade jag bara en planta av i år och den har inte utvecklats som jag önskat, men visst har det blivit några stycken i alla fall.
Visst är det kul att odla!
Kram, Ingrid

2014-08-24 @ 21:24:29
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Lena Liden Jonasson

vilket bra tips om burkarna, jag gör också sådan juice men fryser i små plastflaskor, burk låter bättre , nu skall sparas burk, o physalis som är så gott,

2014-08-25 @ 23:17:33
Postat av: AnnaKK

Jag stod vid spisen igår och kladdade med mina vindruvor. Har en så kallad staketdruva som klänger på altanräcket, och den brukar ge en hel del frukt men jag har faktiskt aldrig gjort något av den utan låtit fåglarna få ta druvorna. De gillar dem, medans jag själv tycker de brukar vara ganska sura. <:-) Men nu hade jag fått en idé om att göra saft, och kokade upp X antal klasar i en gryta så de "vätskade av sej". Tänkte att "det där kommer nog mest att smaka gren och kärnor", men faktiskt blev det riktigt god saft! :-) Återstår att se vem som ska dricka den, för vi är inga storkonsumenter...

2014-08-26 @ 08:51:24
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Inga M

Här frodas det gröna. MIML = Mannen i mitt liv kanske?

2014-08-27 @ 20:08:32
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0