Täby och färd norrut

Igår vakande jag i Täby hos mina barns gudmor, min själssyster och kära väninna M - vi som var på Glenn Miller kvällen innan.

Jag skulle vidare till Umeå och hade ställt klockan på 7.30. Bara för det vaknade jag 6.30, tyckte det var i tidigaste laget med tanke på att jag släckte efter 0.30, så jag drog mig en liten stund. Sen ut i duschen och då vaknade förstås M och gick iväg och fixade frukost till oss.

Jag måste visa några fina bilder hemifrån M.




De kommer från Elfenbenskusten - jättefina!

Hon har även blivit en fena på orkideér. Nu är det så många i min närhet som får dessa blommor att blomma om och om och om, att jag börjar känna mig en aning udda som bara har 3 helgröna därhemma i fönstret.

Jag är nöjd när mina pellor blommar om och känner mig så nöjd och duktig då. Nu får jag ta ett par lektioner hos brorsdottern som bor närmast och höra mig för hur jag ska få mina orkideér att förstå, att även de ska blomma om. Hon är en mästare på att få dem att komma igen och visa upp sig i all sin prakt.

Den här var M extra stolt över och det är inte svårt att förstå.



På eftermiddagen, innan jazzkvällen, var vi ute och rastade Maja, det är en liten spanjorska som är en mönsterhund. Hon kan man bara tycka om, hur mycket kattmänniska man än är (vilket jag är).

Hon är helt bedårande, söt, älsklig, trevlig osv osv. Hon kan utan vidare gå lös och skulle aldrig nånsin drömma om att inte lyda mattes kommando om de t ex möter barn eller en annan hund. Dessutom är hon tvåspråkig och det är ganska härligt att se hur hon klarar både spanska och svenska utan minsta problem.



Här försöker hon få oss att förstå att vi ska kasta kotten så hon får löpa iväg och apportera. Det går även bra med is, men då blir hon så ivrig att hon oftast tuggar sönder den och då är det svårt att kasta.

Gosestund med matte, eller omvänt - gosestund med Maja, välj själv!



Åter till gårdagen.
Efter frukost, vid pass 8.30, åkte jag norrut, mot Umeå.

På väg över "Höga Kusten bron".



Jag höll bara upp kameran medan jag körde i full fart, knäppte och kollade inte förrän jag var framme. Ganska nöjd blev jag när jag såg resultatet. Synd bara att jag inte kunde ta kort mitt på bron, på omgivningarna. Det är hisnande vackert, även i gråväder.

Jag lyckades inte lika bra med Skuleberget, men här är det i alla fall.



Efter det inga fler bilder.

Det tog mig 7 timmar till Umeå, rastade en gång, tankade en gång. Det gick väldigt bra och Sydney skötte sig med den äran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0