Magnoliafrossa

1 maj kom med ett underbart väder. Jag hade hela tiden hoppats på att vi någon gång under helgen skulle få möjlighet att gå i Stadsparken och titta på alla magnolior som finns där och så blev också fallet.

"Ska vi dricka kaffe innan vi åker," undrade särbon?
"Nej," sa jag, "för jag tänkte bjuda dig på fika i Wadköping. "

Sagt och gjort, vi for till Wadköping, parkerade bilen och gick direkt till cafeét.
Inte så lätt att bestämma sig när det finns så mycket gott.




Mackorna ratade vi, dels hade vi ätit sen frukost, dels hade kärestan lovat att bjuda mig på mat på lokal efter att vi hade lyssnat på Jan Eliasson på Olof Palmes torg. Han var första maj-talare i Örebro igår.

Hur det nu var blev det lite beslutsångest och jag kunde efter svår vånda ta en havrekaka med marängtäcke, det är de fyrkantiga på fatet på fot. (Smarriga).
Mannen hade det värre, han vill alltid ha kanelbulle och hur roligt är det, kläcker jag ur mig varje gång. Då passade han på att ta ett vaniljhjärta också. 
"En kaffe och en cappucino också , tack," (än en gång hör jag mig själv beställa kaffe - cappucinon var min).

127 kronor säger flickan bakom disken, något som jag ifrågasatte. Hon tittade på kvittot under 3 sekunder och säger lite näbbigt: "Jo, det stämmer, 3 konoditori och 2 kaffe, 127 kronor." Jag betalar, tar emot kvittot och går ut.
När jag satt mig ner granskar jag detsamma och ser att hon slagit in 22 kronor för mycket. Går in igen och påpekar detta, varpå hon också granskar kvittot, bekräftar och säger:
"Jaha, det blev ett konditori för mycket." Hon ger mig 22 kronor och vänder sig till nästa kund.

Jag som är fostrad säger :
"Tack, en ursäkt hade kanske varit på sin plats." Jag blir helt ignorerad och jag är inte ett dugg förvånad.

Detta har inget med magnoliafrossan att göra, bara en liten notis hur det kan vara. Det smakade gott, men jag kan höra min salige fader muttra över hur slappt det är numera och det är inte utan att jag tänker att jag nog blir likadan fram på ålderns höst.

                                        Det är fint i Wadköping!





     När vi fikat gick vi mot magnoliorna! Orden räcker inte till! Titta och njut!











Det finns mer från gårdagen, men det får jag spara på. Veckan som kommer ger nog inte så mycket, men då har jag lite kvar att skriva om!

En del magnolior var inte bara vackra, de doftade himmelskt också!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Alltså Ni är ena riktiga livsnjutare; vackra synupplevelser med magnolior, dessutom retar de luktsinnet genom att dofta gudomligt. Sen lägger Ni på smakupplevelser utöver det vanliga också på diverse konditorier och matställen!



Vi har det väldigt bra i vår ålder eller hur?? Tänk om alla släpande och slitande småbarnsföräldrar bara visste vad som väntar dem till slut när deras allra jobbigaste tid i livet är över. Jag anade i alla fall inte att livet skulle bli så här glassigt till slut.



Jag menar inte att det inte var roligt att ha små barn, för det var det också. Men var sak har sin tid.

2009-05-02 @ 23:55:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Ja du, nog njuter vi av livet! Vi har ju bara det här enda så vitt vi vet och då känns det viktigt att ta tillvara alla tillfällen medan man kan.

Barnen var också ett enda stort njutande, så mycket som jag längtat efter dem var det underbart när de väl kom. Jag förnekar dock inte att det var ett slitande, släpande och en enorm oro hela tiden också - OCH vad trött man var jämt!!!!

Jag ser redan fram emot nästa "upplevelse", oavsett vilket sinne det är som får sitt!

2009-05-03 @ 09:11:40
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: marie

Härliga bilder!!!

Här har våren inte kommit lika långt...

2009-05-03 @ 13:05:27
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Herta

När jag läste i Örebro, så fanns det en gunga som bestod av ett jättetraktordäck som man kunde hänga i och gunga från den ena sidan till den andra mellan två ställningar i trä eller hur det nu var. Där var vi ibland när vi villa vara barn på nytt.

2009-05-03 @ 13:06:32
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: vivan

vackert, vackert, underbara Magnolian!

Får nog ta en sväng in till Vadköping snart och kolla på dessa raringar!

Kramen!

2009-05-03 @ 14:00:00
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Suss

Marie, Ja, visst är det vackert. Synd bara att allt går så fort. Idag såg jag löjtnanthjärtan som redan blommade för fullt. I mina tankar är det en sommarblomma.

2009-05-03 @ 17:08:17
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Lekplatserna har onekligen utvecklats sen jag (och kanske du) var små.

I Stadsparken finns bl a en härlig linbana, men var fanns det stora traktordäcket?

2009-05-03 @ 17:10:27
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Vivan, Magnolian är helt fantastisk. Så mycket kraft på nästan kala grenar och doften är himmelsk på dem som ger ifrån sig en sån.

Du får skynda dig om du ska se dem, en del fäller redan blombladen för fullt.

2009-05-03 @ 17:11:53
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0