Tredje dagen Göteborg - Öarna

Jag hade en önskan att åka till Marstrand för att se det i höstskrud, sen råkade jag säga Öckerö till kärestan och sen var det kört.
Han hade aldrig varit därute, men däremot på Marstrand och kunde vi inte osv osv osv. Jo det kunde vi så klart, vi brukar lösa det mesta och det fick bli öarna den här gången, även om jag har varit där förut. Huvudsaken för mig var att komma till havet.

Vi åt frukost som jag grundat med en Treo även den här morgonen. Hotellkuddar är inte min grej, ska aldrig mer åka utan mitt eget frimärke till kudde.

Vägfärjan "ADA" låg där och väntade när vi kom. Vi körde på och jag skuttade ut och tog en fin bild, ja, jag undrar av vad? Var det fastlandet, eller var det Hönö, eller möjligen något annat?



Jag träffade en trevlig man på färjan, han var proffsfotograf och gav mig sitt kort för att jag skulle kunna titta på hans bilder. Nu har jag tyvärr lagt det på ett säkert ställe, så för tillfället kan jag inte länka dit.

Han tyckte i alla fall att vi gjort ett bra val, för på Hönö kunde det finnas cafeér öppna, trots att det var Alla Helgons dag, men förmodligen inte på Marstrand. 
Alltså valde vi att åka till Hönö först, för eftersom han talat om kaffe blev vi fikasugna direkt. Vi körde enligt de anvisningar jag fått och kors i taket, vi kom ner till hamnen och visst var cafeérna öppna. Härligt.



Det blåste kallt, så vi slank in på Aleks nästan på en gång.




Jag tog te och en bit av en härlig wienerlängd.



Det var väldigt fint därinne, små rum och grupper med olika sittmöbler, från vanliga stolar till soffor och fåtöljer.
Dessutom prickiga dukar och jag som är så barnsligt förjtust i prickigt!



Efter det var vi redo att träda ut i höstblåsten. Det hade förändrats JÄTTEMYCKET sen jag var här senast. Det är visserligen drygt 10 år sen, men oj vad mycket nya hus det var och nybyggnationer pågick också.

Vi tog en lov runt, museét med båten ut ur väggen låg där det skulle i alla fall.



Erbjudande om en båttur fanns också, men inte med GG 195.

                                  Huva, det såg kallt ut!



Bilder från hamnområdet på Hönö!






Jag gissar att det här är en sommarrestaurang eller kursgård, i alla fall blommade ringblommorna för fullt i den lilla steniga rabatten vid parkeringen.



Vi gick upp mot samhället igen och jag inser att det måste vara en annan klimatzon, trots havet, eller kanske tack vare?





Inget verkar ha frusit någonstans, t o m en lite luggsliten ros såg vi och vad jag önskar att någon kunnat tala om för mig vad det här är för växt som håller på att svepa in stenen med sin grönska.




Vi lämnade Hönö och åkte till Fotö. Här kommer bilder därifrån.







Vi gick så klart ut ur bilen för att fotografera, men på Fotö blev det ingen promenad, vi var lite frusna.

Hälsö nästa

Vi åkte på smala, krokiga gator bland gamla fina trähus.



Det fanns också väldigt gott om eternitklädda hus på alla öarna - en tidsangivelse i sig. Jag kan tänka mig att eternitplattorna måste ha varit revolutionerande när de kom, med tanke på hur underhållsfria de var.

I en trädgård stod en man, förmodligen fiskare och grejade med sina nät.



Ännu en hamn



Nu undrar jag varför vi har så fula betongsuggor där jag bor?
På Gotland har de fina Gotlandsfår med krumma horn, här har de sjöfåglar.



I långa rader till och med!



Sista ön för den här gången blev Öckerö. Skönt att vi kunde åka på broar hela vägen.

Kyrkan finns som sig bör, mitt i byn.



Just innanför kyrkogårdsmuren på baksidan, hittade jag en något udda artikel måsta jag säga.



Vi var ute och hoppade runt som bergsgetter på hällarna och bland stenarna och där växte både röda och blå bär. Nypon kan jag gissa, men jag känner inte igen de blå.





Nu hade nästan hela dagen gått och det började kännas ännu lite kyligare.



Vi åkte till färjan och den här gången var det GÖTA.



Jag tror jag blivit kameraberoende, jag var tvungen att ge mig ut i blåsten igen och fotografera.

På den här kobben sitter en hel del Ålekråkor. Fotografen jag träffade tyckte att om man kunde få en bild på en sån när de sitter och torkar sina vingar var det riktigt bra. Jaha, upp och torka er, tänkte jag, men de bara satt där!



Vi passerade flera små öar och vips sitter det en där på en stolpe och torkar vingarna för fullt! Vilken tur jag hade.




De heter egentligen Storskarv och jag tror mig veta, att de är ganska bra på att förstöra där de går/flyger fram.

Hem till hotellet, vila/läsa lite och bli varm, sen ut för att äta en god middag. Vi gick till Bee Bar som ligger bredvid Saluhallen. Där har vi ätit väldigt gott tidigare.



Vi hann börja äta innan jag skrek ut det nya stridsropet: "BLOGG OCKSÅ!"

Sen blev det kort på maten, om än lite naggad i kanten. Gissa vem som åt vad!

Pasta med gorgonzolasås, färsk grön sparris, valnötter och parmesan.


En stor burgare med pommes frites och grönsaker.


Vi tog ingen dessert, vi blev väldigt mätta. På vår väg till hotellet gick vi in på Irländska puben och tog varsin Guinness istället. 

Skönt att slippa hålla på med Halloween, det tilltalar inte mig, men så här långt kan jag sträcka mig!




Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hej!

Tack för påhälsningen på min blogg!

Du undrade vad jag använt för deg till pirogerna.

Jag köpte färdig deg.

Var enklare så.

Har inget recept på pirogdeg.



Fina bilder du har tagit.

Här är det vinterväder som råder, fast nu under natten hade snön smält bort igen

gillar inte vintern precis.



Ha en fin helg



/Gunilla



2009-11-06 @ 17:40:06
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Helt otroligt underbara foton! Så härligt det verkar! Riktigt känner saltstänk o skum!

Men fy för sura griniga gubbar! Va`!? Tur dom inte förstörde hela dagen för er!

Kramen!

Ragnvi

2009-11-06 @ 17:48:03
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så roligt att få se dina bilder på platser jag aldrig varit på.Du skriver så bra till bilderna så det riktigt känns som att man är med dig där.Kram Thalina

2009-11-06 @ 19:40:45
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Gunilla, Jag kikar in till dig då och då. Det där med Gunillaskatter gillar jag. Jag har svår kattabstinens, men ska stå emot ett tag till.

Vi har lite blöt snö här också, blåsigt har det också varit, men det är ganska normalt så här års.

Jag får leta fram något recept på pirogdeg, eller så köper jag väl också färdig, inte mer med det.

Trevlig helg!

2009-11-06 @ 22:18:20
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, De där gubbarna kunde ha vunnit i otrevlighetstävling. Totalt anti allting, tur att vi inte tog åt oss så mycket, de hade kanske hoppats på det.

Inte kan jag fotografera som du, men jag hoppas kunna lära mig, för jag är väldigt road.

Kram och hoppas på en lugn, skön helg för dig!

2009-11-06 @ 22:21:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Thalina, Tack för det berömmet. Du är välkommen att hänga med på fler resor, vi är väldigt mobila om man kan uttrycka det så, jag mer än kärestan. Jag har så mycket osett och ogjort. Kram

2009-11-06 @ 22:22:58
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Lillan i Cornwall



Växten du undrar över är säkert en typ av murgröna. Vi har murgröna i massor på vår tomt och den blommar för fullt just nu med precis likadana blommor som de på ditt foto. Fast bladen ser något annorlunda ut.



Tack för alla fina foton.



2009-11-07 @ 00:41:04
Postat av: Inga M

Du har verkligen tagit fina bilder på kustlandskapet. Det har en grå färgskala som tilltalar mig på bild (inte att leva i i verkligheten). Ålkråkorna (skarvarna) är ett sant gissel och ingen kan begripa varför vi inte ska få decimera dem rejält i Sverige. De förstör otroligt mycket av sjönära mark, fisk och växtlighet.



Fiket där med olika soffgrupper påminner om Esters kafé. Vi måste åka dit när Du kommer hit någon gång.

2009-11-07 @ 10:49:54
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Lillan i Cornwall, Tack, du har säkert rätt. Först tyckte jag det såg ut som någon form av järnek, men jag vet inte om det finns i Sverige? Jag ska googla lite på murgröna och se om jag hittar något. Det såg ut som den höll på att "slå in" stenen i sin egen växtlighet.

2009-11-07 @ 19:09:54
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Det var perfekt väder för fina bilder den där dagen ute på öarna. Solen kan förstöra mycket av färger och ge skarpa kontraster.

Skönt att du bekräftar det där med skarvarna, är de inte rentav fridlysta? Skadedjur tycker jag!

Jaaa, jag måste försöka komma, jag vill verkligen. Vi får försöka få till något när inte skolan stör oss så mycket! Trevlig helg!

2009-11-07 @ 19:11:48
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0