Den kyrkokulturella delen av semestern

Vi låg inte bara och läste och åt en massa gott därnere i Hamburgsund, även om tanken med semestern var att bara vara. Ibland kändes gräset grönare lite längre bort och då drog vi iväg.

Dessutom fick vi lite turistbroschyrer av vår värd B, så det fanns ett och annat som kittlade vår nyfikenhet.

Jag har som bekant en förkärlek för gamla kyrkogårdar med tillhörande kyrkor då förstås. Mycket nära Hamburgsund ligger Svenneby gamla kyrka. Den hör till de allra äldsta i Bohuslän och den ville jag gärna se.

Som tur är har kärestan inget emot min faiblesse för dylika byggnader, så han hängde glatt med.



Den är från 1100-talet och ligger strategiskt placerad, skyddad mot hårda vindar, bredvid ett ganska högt berg med rak sida. Uppe på berget i sin tur står klockstapeln.



Klockan är från 1200-talet och den sköts manuellt. Repet hänger ner längs berget.



Det var fina målningar i både taket och på framsidan av läktarna.






Det obligatoriska votivskeppet i kustkyrkor och kapell - 



 - och fattigbössan. Låsen sticker ut lite, men de behövs förstås.



Det här båset funderade jag mycket över, men lyckades läsa mig till att det var bänkar för prästerskapet.



Men, vad hade de luckan till? Det svaret hittade jag inte.



Här finns uppenbarligen inget intressant för kyrktjuvar, för kyrkan är öppen dagligen till klockan 18.00.  Själv tyckte jag det var mycket fint att titta på.

Ute på kyrkogården såg jag en annorlunda krans på en av gravarna. Fast här på kusten kanske den är vanlig?



Bokenäs gamla kyrka i Uddevalla kommun fick också ett besök av oss.
(Denna bild från nätet).



Den är troligen också en 1100-talskyrka. Där fanns en annorlunda grav som var välskött, trots att den härrör från första världskriget.



Votivskeppet och takmålning.



Mycket fina dörrar in till kyrkbänkarna.



Några gamla tennplåtar med namn fanns samlade, den person som var äldst var född 1769.




Altaret med sin utsmyckning. Första gången jag ser ett lamm så där.



En nästan svart Jesusgestalt. Jag kommer osökt att tänka på den Svarta madonnan i Montserrat utanför Barcelona, som vi var och tittade på i våras.



Vi hoppades på att komma in i Svenneby nya kyrka, men det var låst. Vi fick nöja oss med att konstatera hur skickligt stenhuggarna hade gjort granitblocken som både kyrkan och stenräcket runtom var byggda av.




Kyrkan är betydligt mycket yngre än den gamla, den här byggdes 1912-15. Graniten bröts i närheten av byggplatsen och har också använts i den kyrkoterrass som kyrkan står på.

Bottna kyrka kom också i vår väg en dag när vi var ute och åkte. Den låg ganska nära oss, men inte efter stora vägen. 



Det är också en 1100-talskyrka och tyvärr låst när vi kom dit. Den gamla portalen finns kvar och har en huggen stenrelief som föreställer Gunnar i ormgården. Jag tog flera kort av den, men det var väldigt svårt att se att det föreställde något.

Kyrkogården hade flera stenar med titlar jag aldrig förr har sett på en gravsten.



Jag förmodar att de donerat pengar ? ! ?

Här är det donatorerna och hustrun, hon var kanske medellös?



Ett ankare är ganska logiskt så här nära havet.


Till sist lite annat som jag inte heller sett förut.




Efter detta kanske det passar att säga Amen?


Kommentarer
Postat av: ansepanse

vi går också alltid in och tittar i kyrkor vi far förbi på semestern, både invändigt och utvändigt, jättefina bilder

kramar

2010-07-30 @ 11:31:57
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: annbritt

Vilka underbara änglatak kan tänka mig att ha såna hemma eller varför inte i butiken bland mina målade molntak..

Har fått en förfrågan på en begravningsurna till en person och den ska stå i ett skåp i en kyrka i Stockholm..Kom och tänka på det när jag såg skyltarna!



kramis

2010-07-30 @ 13:16:05
URL: http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Postat av: Lambergsfrua

Så många intressant bilder från besök i/vid kyrkor och på kyrkogårdar från er utflykt till Hamburgssund. Svenneby verkar vara riktigt spännande - den där prästbänken förbryllar. vart i allsin dar går den låsta lilla luckan där. Lönngång? Fanns det en gång något nunnekloster i närheten, he he?



8 miljoner för det sommarstället - tja, det är väl tomten och utsikten man får betala för. Själva huset tycker jag inte var så speciellt. Inte för att vara i den prisklassen.



Önskar dig en trevlig helg utan alltför mycket regn ;)

Kramar!

2010-07-30 @ 14:12:12
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Susanne P

Gamla kyrkor (ja, nya också för den delen...) är fantastiskt vackra bara man ger sig tid att titta på dem.

Jag tycker om lukten/doften i gamla kyrkor! Det är nåt visst med den.

Sv. jag har blogat i lite över ett år..

kram

2010-07-30 @ 16:40:12
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Mia

Jag är inte det minsta religiös men ser kyrkor o kyrkogårdar som kulturella platser med historisk tuch... Alltså, även jag tycker det är litet spännande att vandra runt på kyrkogårdar och läsa på gravstenarna... Själva kyrkan känns inte lika spännande för mig.

2010-07-30 @ 17:48:25
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Herta

Det finns mycket spännande tycker jag när man går på gamla kyrkogårdar. Det kan se lite olika ut i olika delar av landet osv.

2010-07-30 @ 17:56:01
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ja, detta delar vi ju Du o jag, intresset för kyrkogårdar. Det låter lite perverst när man säger det, men sällan har vi haft så roligt som på kyrkogården i Hallsberg, läsande alla roliga titlar och felskrivningar. Men besöken där innehåller ju också sorg, två sidor av samma mynt kanske.



Bokenäset besöker vi ibland, vi har goda vänner med sommarhus där, men jag har missat kyrkan, tack för tips, nästa gång åker vi dit.

2010-07-31 @ 00:39:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Underbara foton!

Kramen!

Ragnvi

2010-07-31 @ 07:58:10
URL: http://rankans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0