"Julafton" 21 maj

Igår var det julafton!

Det är sant.

Mina kära arbetskamrater är väl medvetna om min passion för julen och med tanke på förra månadens födelsedag som jag firade, skulle även de fira den och mig. I mitt arbetslag gör vi alltid det när någon fyller med en nolla efter första siffran.

Veckan efter jag fyllt låg en skriflig anmodan från arbetslaget på mitt skrivbord. Jag fick några alternativ och ombads att kryssa i ett datum när jag inte var upptagen, det blev 21 maj.

För några dagar sen pekade min arbetskamrat A på mig och sa:
"Klockan 17 på fredag ska du vara beredd hemma hos dig."
Något mer fick jag inte veta.

Igår var jag beredd, normal nöjesklädsel hade jag lyckats klämma ur A att jag kunde ha på mig. På slaget 17.00 kom hon cyklande utanför mitt köksfönster, hon hade en luciakrona på huvudet........!



En stund senare hade även jag grenslat velocipeden.



Hon tog täten och vi cyklade iväg. Hela tiden uppmanade hon mig att vi skulle sjunga julsånger. Hon är så där lagom galen, så att hon hade luciakrona på sig störde mig inte . Däremot hatar hon mer eller mindre julen, så lite brydd var jag över julsångerna, men jag föll in och vi skrålade "Julen är här", "Tänd ett ljus", "Luciasången" m fl medan vi cyklade genom de västra förorterna.

Lokalsinne har jag fortfarande inte, så jag vet inte vart vi kom - typiskt nog.

Mitt arbetslag, med förstärkning av två f.d arbetskamrater som vi gärna har med och minus M-L som är sjuk, väntade i en park!



En grön filt låg utbredd på gräset och där fick jag sätta mig och fick varm glögg, en liten gran, ett julbrev och en liten julklappssäck! (De har äntligen fattat julens storhet och att man kan hålla på hela året utan problem).



Till glöggen fick jag pepparkakor och ost



Jag öppnade julbrevet, det var ett fantastiskt julkort, där jag var med som julkula på kuvertet -



- och de andra i en tredimensionell gran inuti.



Medan jag höll på med det sjöng de julsånger och drack glögg



Så blev det dags att öppna julklappar. Ingen var märkt, jag skulle öppna samtliga och sedan gissa vem som köpt vad. JÄTTEROLIGT!

Lite mera glögg och sen drog jag igång.

Ingen hade med någon sked, så det här är tekniken för att få i sig russinen


A passar på att äta lite pepparkakor och ost medan jag ägnar mig åt paketen.





De ser roade ut - antijulfolket!




Sköldpaddan var lätt, den var från T.



Här har jag däremot fått problem - vätskeersättning....?!?



Till slut hade jag med ganska mycket hjälp löst det hela. Två var kristallklara - sköldpaddan från T och ett par knallblå kattörhängen från Å.

Chokladklubborna gick också ganska lätt, men de andra fick jag klura mycket på. Det var bra och roliga saker alltihopa, mer choklad, vätskeersättningen om drinkfesten i sommar skulle bli för svår och en spännande italiensk olivolja.

De har verkligen kläm på vad jag tycker om, det tyder på god arbetslaganda!

Efter paketöppningen var det dags att cykla igen. Här vill jag bara tala om att det var ICA-glögg vi drack, så det gick lugnt tillväga.

Vi cyklade ner på stan och hamnade slutligen på den italienska restaurangen Al Forno. Dit kom också en av våra hemspråkslärare M.




             Vilken toppenrestaurang och vilken god mat!

Vi valde lite olika från menyn!

Jag valde grillad lammfilé med ruccola, soltorkad tomat, rödlök, chevrecreme och vitlökssky. Potatisgratäng fick alla som valde kötträtter.



Här är bilder på all den andra maten!








Vi satt länge och åt och drack, mat och dessert, kaffe av olika slag och stämningen var hög. Al Forno kommer att få fler besök av mig, det är ett som är säkert.

Dock, inget kalas utan kras!

För att få till en långbord hade de satt ihop flera småbord, de små var aningen ostadiga och när P hängde lite på armbågen mot bordshörnet vek det ner sig och han fick nästan strike på de glas som stod på det bordet.

Här konstaterar han precis att det bara är ett ben i mitten under bordet.



Serveringspersonalen kom ilande och röjde av.



Vi fnittrade mest, sånt där är inget man kan rå över, det bara händer.

                        Lite svinn får man räkna med !



TACK KÄRA ARBETSKAMRATER FÖR EN FANTASTISK KVÄLL ! ! ! !


Kommentarer
Postat av: Inga M

Ha ha... det var ett himla kul firande! Måste ha passat Dig precis med ett extra julfirande i halvtid fram till den riktiga julen. Jag vet ju att Du älskar julen och köper julklappar hela året för att förvara dem i Ditt julklappsrum tills det är dags. Och att Du frossar i julkakor och julsånger och pynt och julshopping. Ha en trevlig helg!

2010-05-22 @ 09:35:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilka underbara arbetskamrater... Julafton mitt i den allra skiraste försommartiden.. fnittrar

2010-05-22 @ 11:24:54
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Det var toppen, så otroligt fyndigt att koppla julen till mig, fast det nästan är sommarlov. Hoppas du får en skön helg du också! Det är ändå pingst, fast det inte känns någon hänryckning just idag. Jag ryckte tillräckligt igår!

2010-05-22 @ 11:27:54
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Ja, visst har jag ett fantastiskt arbetslag? Det låg ett julskimmer över samtliga, julälskare såväl som antijulare! Trevlig pingsthelg!

2010-05-22 @ 11:29:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Kul med Julafton i Maj :-)

trevligt med födelsekalaset de planerade och gjorde för dig.

Och kan tänka mig det var toppen-kul och mysigt och så härligt det du berättar om det med födelsedagsfirandet med Jultema. :-)

och med god mat och vilken tur ni hade med vädret så ni kunde sitta ute.

Och säger stort Grattis i efterhand ifall jag inte gjort det förut.

Kram



2010-05-22 @ 16:04:55
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Åsa

Suss, vi var i Karlaparken och hade julfest :-D



Tack för en supertrevlig kväll!

2010-05-22 @ 16:58:12
Postat av: Ragnvi

Vilken härlig kväll du fick...i julens tecken o allt! Härliga arbetskamrater du har!

Har läst ikapp hos dig också och njutit!

Kramen o fortsatt trevlig helg på dig!

Ragnvi

2010-05-22 @ 18:25:20
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Tack, tack, det var en hellyckad kväll, inte mycket att tillägga till det jag redan skrivit. Kram!

2010-05-22 @ 20:19:24
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Åsa, Tack för det, du kanske kan ha med dig cykeln någon mer gång och lära mig var olika platser är...

För övrigt är det jag som ska tacka. Kram på dig.

2010-05-22 @ 20:20:11
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Det var en toppenkväll, idag är jag trött, men har mycket glädje i kroppen fortfarande. Ha det bra själv också. Kram!

2010-05-22 @ 20:20:58
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Vilken jättehärlig kväll Du har fått. ´Vilka härliga jobbarkompisar och några fd också...

2010-05-22 @ 21:37:24
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Ja,visst har jag, jag är lyckligt lottad som har ett sånt arbetslag omkring mig. Vi stortrivs tillsammans.

2010-05-22 @ 22:15:33
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Diana

Wow, det var inget dåligt firande! Vad skoj att ni på jobb uppvaktar varandra. Ett försenat grattis till nollan med, jag gissar att det var en tvåa framför? ;)

2010-05-22 @ 22:22:55
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu har du fått mig att nynna på julen är hääääär...



Härligt kul med sådana arbetskamrater, de verkar ha bra kol på dig! :)



Sv. Jodu, Muffins Bakery har muffins i Texas size!!!

2010-05-23 @ 19:01:27
Postat av: Margit

Vilka underbara arbetskamrater Du har!! VIlken originell uppvaktning...på ALLA sätt!!! Uppfinningsrila!!!

GRATTIS!!! Vet inte vilken dag du fyller..men säger det i alla fall just nu!!!

Kram!!!

2010-05-23 @ 20:13:02
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Suss

Margit, Jag arbetar i ett fantastiskt arbetslag, vi har nästan jämt så här roligt, även mitt i slitet! Tack, jag fyllde i mitten av april, har nog bloggat om det också. Kram!

2010-05-23 @ 21:53:39
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anonym, Det är helt rätt att nynna på "Julen är här", då är du beredd, det är snart dags igen.

2010-05-23 @ 21:54:23
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: ansepanse

vilket annorlunda firande :) kul

kramar

2010-05-24 @ 12:23:13
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Det är bara för jag är en sån total julfreak, det vet alla på min arbetsplats. Kul var det, det kan jag garantera. Kram

2010-05-24 @ 16:13:27
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0