Såstaholm

Vi bodde på ett ställe med anor när vi var i Stockholm - SÅSTAHOLM!



Såstaholm hette tidigare Höstsol och var från 1918 och drygt 60 år framåt ett ställe, där pensionerade teatermänniskor, artister, dansare m fl kunde bo på sin ålderdom. Från början var det en lantegendom som hette Såsta.

(Information från hemsidan).

1918 köptes lantegendomen Såsta i Täby av stiftelsen Höstsol för 185 000 kr. Stiftelsen Höstsol verkade för att ge pensionerade skådespelare, som på den tiden hade det fattigt, någonstans att bo under sitt åldrande.

I över 60 år kom Höstsolshemmet att vara inte enbart en fristad för trötta artister på ålderns höst, utan också en länk mellan gångna tiders teaterkonst och nutidens, där pensionärerna kunde förmedla sina minnen och kunskaper till en yngre generation. Efter andra världskriget skedde stora samhällsförändringar. Flertalet medborgare fick bättre sociala förmåner och i och med ATP-reformen bättre pensionsvillkor. Höstsolshemmets attraktionskraft minskade.
Thomas Bolme berättar i en liten filmsnutt om Höstsol.

Vi bodde i Östgården som tydligen också hette Karl-Gerhard.




Väl skyltat så vi slapp att gå vilse.



Sjön såg väldigt kall ut, inbjöd absolut INTE till bad ! !



En ny modell av askkopp för utebruk.




Hela stället anades teaterminnen och det var naturligtvis meningen.





Vårt rum hette Sigge Malmgren. Ett namn på en man jag aldrig hört talas om, men uppenbarligen en gammal filmstjärna. Han var bland annat Mr Fogg, i filmen "Jorden runt på 80 dagar", som spelades in 1885.




Sigge Malmgren levde 1854 - 1927 och var gäst på Höstsol 28/11 1920 till 2/4 1927. 

Jag tror inte han legat i samma säng som vi. Den var absolut inte 80 år.



På söndagen innan vi for hem gick E och jag runt och tittade i så gott som hela huvudbyggnaden. Det var jätteintressant.

Nu kommer en MÄNGD bilder som jag tog på vår rundvandring!



(I mitt tycke en mycket smaklös lampa)




För att inte tala om klockan. Fint ställe är inte alltid lika med god smak, (för det är ju klart, att min smak = god smak).







Det här är faktiskt hissen.



Okänd knapp inne i hissen.



Bakom den här dörren finns bröllopssviten -



- och utanför fanns "passande" inramade filmaffischer.




Ett av många rum där man kunde ta fika när man kände för det.




En tavla av Karl-Gerhard




Överallt påmindes man om teaterns och filmens värld.




En annan lampa, eller???????? Handväska???????? Prydnadssak?????????





Vid receptionen stod en fin kakelugn



Där fanns också en presentshop med ganska stort utbud av varierat slag.





Frukosten på Såstaholm är den absolut bästa hotellfrukost jag någonsin varit med om, oavsett land och antal stjärnor på hotell jag bott på. Det fanns ALLT!

Ett litet smakprov av allt jag åt, vi satt 1½ timme och var mätta hela dagen.




Nere vid vägen hade tomtarna börjat komma, snart är det JUL ! ! !



Såstaholm ligger lite långt från huvudstaden, en bit bortom Täby, men jag kan verkligen rekommendera det till vem som helst. Jag åker gärna dit igen, men hellre en annan årstid än den kalla. Jag vill kunna njuta av omgivningarna och jag njuter ingenstans utomhus, så här års på den här breddgraden.

När vi checkat ut och betalat tyckte tjejen i receptionen att vi skulle stanna och dricka kaffe innan vi for. Vi frågade var och hon sa: "Här så klart, säg till i matsalen att de kommer med en bricka med det ni vill ha."
Vi fick kaffe, te, chokladbitar och en massa annat sött och blev sittande en dryg halvtimme och fikade, nersjunkna i varsin bekväm fåtölj innan vi drog mot Nerike igen.

P.S. Vi "bodde på" Coop checken.

Kommentarer
Postat av: anne

Coop-checken minsann.... Hmmmm, det ska jag ha i åtanke.



Du skulle ha norpat "handväskan", den var ju läcker.



Jag tror Blondinbella var på Såstaholm nyligen, så du är i gott sällskap.... ;)

2010-11-22 @ 20:39:41
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Jag har bott på många jättebra hotell med Coop, både i Sverige och utomlands. Blondinbella och jag.......jaja!

2010-11-22 @ 22:16:59
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Det där tog väl priset, härliga bilder, skall titta noga en stund!

Tack för awatar, jag vet knappt vad det är men känner mig hedrad och utvald!

Hade oxå en Coop-check men utnyttjade den inte!

Kanske synd?

Kramen*

2010-11-23 @ 10:51:24
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Herta

Ni lyckas alltid hitta trevliga saker och platser.

2010-11-23 @ 20:18:27
URL: http://hertablogen.blogg.se/
Postat av: Det är jag som bor ett stenkast från Såstaholm

Jojo! Förlusta Er Ni bara! Tänk inte på mig!

2010-11-25 @ 15:35:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0