Hus och annat fint i Ålesund

Här kommer nu många bilder av vackra hus och annat fint som vi såg i Ålesund.

Jag blev fullständigt förhäxad, det var som om kameran satt fastvuxen i handen på mig och riskerade att börja brinna av allt knäppande, för jag kundet inte sluta. Jag kände mig som jag gör när det är julafton.

Ett förtydligande!

Alltså är det VÄLDIGT många bilder, så "snabbspolning" går bra om man känner för det, jag lär ju inte veta om det, men jag vill gärna få med allt det fina vi sett och fascinerats av. Det är däremot väldigt lite text!

Jag lägger ut dem utan tanke på placering i stan eller ev. skillnader vad det gäller stilen. För mig är det Jugend!


















Här luras de lite!




































Frimurarelogen





Det gamla apoteket, numera turistbyrå





Den gamla biografen från 1923, numera teater.







Kyrkan, även den "från tiden," för att citera experterna i Antikrundan!











Dörrar, portar och andra detaljer
















Brunnslock är också en liten passion hos mig, här är några.





Sist men inte minst, 1904-års lock i Jugendstil



Skolor



Den kloka ugglan fanns med lite här och där och företrädesvis vid skolorna







Avslutningsvis en vacker naturens skapelse!


Kommentarer
Postat av: Herta

Så många vackra hus. Och att alla har fått vara kvar. Har aldrig sett en kyrka med stenar så där, tror jag. Eller var det mindre plattor?

2011-08-08 @ 08:53:12
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Kerstin

Bara så underbart! Tänk så mycket det finns att se och uppleva!

Tack för Din fina kommentar i min blogg!

Var jag skall ta vägen står skrivet i stjärnorna?

Har ju inte valt själv utan blivit tvungen att lämna mitt livsverk (sambon sedan 37 år hittade en ny på en resa i oktober därav min flytt)måste få gården såld för att få loss pengar till någonting annat!

Ha en fin dag*

2011-08-08 @ 08:59:04
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: heanku

Men du jag förstår dig! Jag hade varit likadan och bara gått och fotat. Älskar oxå hus, fönster, dörrar. Himmel så många superfina hus! Tack så enormt mycket för ett resetips, Ålesund.

heanku

2011-08-08 @ 15:22:53
URL: http://heanku1.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

Rent förståndsmässigt kan jag förstå att jag faktiskt åkt Trollstigen, 1963 med Gisela, men i övrigt kan jag inte ta in det. Jag - så högt upp!



Jag har då inte snabbspolat förbi några bilder från Ålesund, det var alldeles för vackert för det. Du är så duktig på att fånga fin arkitektur och hitta både helhet och detaljer.



Nästa gång får ni stanna till här hos oss på vägen, så kan vi ta en svamptur´!

2011-08-09 @ 07:00:05
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Förstår att kameran gick varm! Det var verkligen många fina hus, och en massa härliga detaljer du hade zoomat in på också!! :-) Jag brukar för egen del spana efter balkonger som sticker ut lite extra - får se om jag gör nåt blogginlägg framöver om såna.



Spindeln jag visade upp igår är en blomkrabbspindel.

2011-08-09 @ 08:46:16
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: ansepanse

åh vad vackert, TACK så jättemycket att du delar med dig, vi har varit mycket i Norge men aldrig i Ålesund

bamsekramar

2011-08-09 @ 11:01:11
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Zarah

Snacka om snickarglädje! Enormt fina hus en del av dem, alla var vackra. Hmm... ska kolla på kartan var det ligger, kanske vill jobba där eller i närheten någon gång. Deras dialekt, var den svår att förstå?

2011-08-10 @ 10:38:20
URL: http://verandan.svenskablogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0