Ånnaboda

Det första jag gör så länkar jag till Ånnaboda igen, det kan ju vara så att någon googlar på just namnet "Ånnaboda" och då kan det vara bra att länken finns här också.

Vi var där igår på vinterfriluftsdag och jag var med, rejält välklädd, med både funktionsunderkläder och yllekalsonger, pälshandskar, yllesockor och mössa. Jag frös INTE!

Det är mycket som är annorlunda om man jämför när vi åkte dit på vinterfriluftsdagar när jag gick i skolan. Då var det en släplift, alltså ett rep att hålla sig i uppför en brant backe och sen var det inte så mycket mer.

Numera åker man slalom, snowboard mm i Storstenshöjden och i Ånnaboda finns längdspår, sjön där man kan fiska/pimpla om man köper fiskekort, en raststuga, pulkabacke och lite annat också.




Redan nere vid vägen möter man den första skidåkaren.



Det är en stor parkering för bussar och bilar och i anslutning till den finns raststugan.





Därinne finns toaletter, stort rum med stolar, bord och köksdel och framför allt är det uppvärmt, så man har någonstans att gå in om det blir för kallt.

Är man lite mer hurtig kan man gå in i lappkåtan och göra en eld och sitta där och grilla eller bara värma sig.



Det är gott om spår åt alla håll och när jag ser namnet Blankhult känner jag mig lite, som nästa anhalt skulle vara Knohult och att Åsa-Nisse ska dyka upp i spåret istället för "Skällgubben" som vi mötte.





Falkasjön har jag varit vid sommartid, den är väl värd ett besök.



Nere på Ånnabodasjön (men, heter den så? Jag vet inte) gick en del orädda ut på den 5 dm tjocka isen (jag ler när jag skriver detta), för att pimpla. Själv stannade jag på land, isen får vara hur tjock den vill, jag går inte ut på isar! Punkt och slut!!!!!



Vi var några stycken som valde att gå rundan runt sjön istället, skogen var vacker!



Det var på remsan i mitten vi gick när vi fick skäll. Ingen av oss var ens i närheten av att trampa i skidspåren.



Hoppsan, där kom han visst, Åsa-Nisse, för det här var inte han som skällde.



I den här pölen kläcktes sjöodjuret Ånni! Bara så ni vet!



Ärtsoppeserveringen var inställd, eller det kanske inte är en kokvagn? Den var i alla fall inte i bruk, jag har inte gjort lumpen, men det hade suttit fint med lite varm soppa halvvägs runt sjön.



Det gjorde inte så mycket att soppan var inställd. När vi kom tillbaka hade kamraterna börjat brassa på våran wok ute i det fria. Jag kan lova att den smakade JÄTTEGOTT!



Vansläktas jag om jag följer med en gång till i vinter? Jag lovar inget bestämt, men kanske....

Kommentarer
Postat av: anne

Det finns hundar av årgång ä som kommer på hur man gör när man slår ner ändalykten vid kommando "sitt"! ;)

2011-01-26 @ 21:13:03
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det har hänt en del med Kilsbergens Ånnaboda sedan vi var där som barn ser jag. Minns att jag åkte i slalombacken, störtlopp rakt ner med längdskidor!! Ingen hade lärt mig att svänga i en skidbacke. Fullständigt livsfarligt antar jag, eftersom det var bindningar som inte löste ut vid vurpor, och ingen hjälm eller nåt.



Och Du, 50 cm is är helt betryggande! Då kör man med bilar på isen utan vidare. Men jag antar att Din motvilja mot isar inte är förnuftsmässigt betingad. Ungefär som ett antal av mina fobier (höjder, ormar och så).

2011-01-27 @ 05:19:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Tack vad bra med detta inlägg.Har länkat detta via facebook till min son så nu ser han lite av spåren och vilka spår son fanns. Jättebra!

2011-01-28 @ 20:22:52
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0