Ordförståelse

Nu har jag lärt mig vad ett hänglåsöverfall är! Det är inte att man blir överfallen av någon som klipper till en med ett hänglås. Jag hade aldrig hört ordet förut, men vi var på Biltema för att köpa det här till min källardörr och då fick jag lära mig detta nya ord.

Så här kan en sorts hänglåsöverfall se ut.



Medan kärestan botaniserade bland skruvar och muttrar och gick runt där och muttrade över att de inte märkt sortimentlapparna i nummerordning, gick jag och tittade på annat.

Nästa ord jag inte kunde dök strax upp.



Vad då "GARNBLÅSA"?

En så stor behållare för att ha sitt nystan i när man stickar? Den var nämligen så här stor!



Inte förrän jag lyfte upp den och kände tyngden, samt insåg att den inte gick att öppna för att få in ett nystan och dessutom saknade utgånghål för garnet, insåg jag vad det är.

Garn måste syfta på fiskegarn, alltså är väl detta en flytplopp till ett fiskenät?

Har jag rätt eller fel? Jag bara gissar!

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Det verkar vara språkbefrämjande att gå på Biltema, man lär sig nya ord hela tiden! ;-)

Hade ingen aning om de här sakerna Du visar upp och vet inte vad de är till. Fast vi besöker ofta Biltema, gubben måste liksom dit varje gång vi besöker Karlstad men det är sällan han egentligen behöver något därifrån egentligen.

2011-01-20 @ 07:07:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Clas Ohlsons och Biltema är väl typiska "gubbdagis", i alla fall blev det så i Umeå när vi fick Clas Ohlsons. Biltema väntar de visst på fortfarande - gubbarna alltså.

2011-01-20 @ 11:57:16
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Garnblåsa - kunde väl vara en idé för annat garn också. Allra helst om man har katt, för det minns jag var helt hopplöst att sticka när jag hade katt.... :-)

2011-01-22 @ 17:53:43
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0