På hemmaplan

Så har jag varit hemma i snart en vecka och inte varit inne på bloggen förrän just nu i denna minut. Det har liksom inte varit läge för det. Mycket att styra upp, packning på villovägar som vi jagat efter telefonledes,  barn och vänner som vi inte träffat på 2 veckor, städning, blommor som väntat på "matte" och en hel del annat.

En sak, av det där en hel del annat, var den årliga drinkfesten här hos mig. Den gick av stapeln igår kväll och samtliga damer gav sitt medgivande att finnas med här på bloggen...... utan att ha granskat bilderna först. Där drinken går in, går vettet ut, för att travestera ett känt uttryck.

Som vanligt samlas vi här hos mig vid en ganska tidig timme på kvällen. Jag bjuder på en välkomstdrink, sedan mat, så att samtliga har en stabil grund att stå på. När det är avklarat börjar blandandet, skvimpandet och mixandet ute i köket. I år satt vi utanför uterummet, för det var en MYCKET varm kväll.

Alla deltagare, inklusive undertecknad, bjuder samtliga på en drink, som man har med sig ingredienserna till. Det är alltid lika spännande att se vad som bjuds.

Jag inledde med att bjuda på en klassisk Pimms, med mycket frukt, bär och gurka.

Lånad bild, glömde fotografera min!

Det var otroligt gott och svalkande, för vi hade som sagt en varm kväll.

Sedan kom allt på rad som ett pärlband. Vi höll på från 18.00 och till midnatt, så vi hade gott om tid att sitta och smutta och PRATA!

E hade varit till Åland och fått recept av en bartender på drinken Balalaika och den var försvinnande god, för jag hann inte (=glömde) fotografera den.

Här är Jullans drink!



"Oj, vad vacker den är, vad heter den?"

Det blev att plocka fram Cocktailboken och leta.



AHA, här är den! Sidney Fizz.



Den var verkligen läcker och svalkande -





- och försvinnande god!



T som var med för första gången på festen stod för aftonens smarrigaste och roligaste drink, där vi dessutom fick varsin liten present som visade vilket namn hon gett den.

I ensamt majestät i köket för att göra iordning överraskningen.



Under tiden bar jag ut vatten till damerna, för det efterfrågades också denna afton.



Hon är på väg ut med den goda drinken, som vi inte visste namnet på än



Här kommer hon!



Den var hur läcker som helst!



En egen variant på den där drinken med Piggelin.

"En Piggelin," konstaterar A



Jullan måste genast kolla sin. Oj, hahaha!



Så fick vi då veta vad T valt att kalla sin drink, för nu fick vi den lilla presenten.



Plats för en gissning! Fast jag avslöjar namnet här nedanför!




TUTTI FRUTTI! Mycket fyndigt och magneten var väldigt söt!

Jag hade också komponerat en egen skapelse med citrus som bas. Den innehöll Bacardi Lemon, Cointreau, Limocello, färskpressad citron och Sour Lemonläsk. Gröna ishjärtan som dekor.

A är estet och gillar rött, hon la dit sin dosa som effektfull accessoar.



Till sist fick vi en Hallonmojito som var en frisk avslutning när vi började närma oss tolvslaget. Den var också god, men myntabladen hade kanske behövts muddlas lite till, tyckte A, för den var lite trögflytande på slutet.
Spela roll, den var jättegod och bra att avsluta med lite mintsmak!!!!!!





Jag sov till nästan 10, så idag fick frukosten bli min lunch!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Välkommen tillbaka till bloggen. Jag tyckte att det var en väldigt lång resa du varit på, men förklaringen till bloggfrånvaron fick vi ju här.



Vilket trevligt drinkparty ni verkar ha haft och vilken rolig idé!



Inte undra på att du fick ta en ordentlig sovmorgon idag.



Kram Ingrid

2011-07-08 @ 17:11:24
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Suss

Ingrid, Tack, ja, nu är jag tillbaka, hoppas bara jag hinner med bloggen lite bättre nu när allt börjar falla på plats och bagaget har kommit hem. Drinkfesten är tradition sedan 4 - 5 år tillbaka. Kram!

2011-07-08 @ 21:49:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: ansepanse

efter en sådan kväll behöver man nog en lång sovmorgon

kramar

2011-07-08 @ 22:20:46
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Inger

Men vilket drinkparty, det lät supertrevligt..och fina bilder..verkligen mysigt med traditioner.

Du verkar oxå haft en underbart trevlig resa...

Må så gott..stor solig kram till dig..

2011-07-08 @ 22:45:19
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Jag har haft en lugn dag, sov länge, kattvakt på em. Vi har träffat kompisar ikväll, herrarna tittade på gamla bilar och vi damer fikade i lugn och ro en bit därifrån. Kram!

2011-07-08 @ 23:18:55
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Gun

Gurka!!! Jag får nog ta och googla Pimms tror jag. Vad roligt ni har, en riktigt kul idé att bjuda varandra på drinkar. :D



Sv: Hahaha, smultron i häcken var verkligen inte illa. ;D

2011-07-08 @ 23:19:17
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger, Det är verkligen supertrevligt och nog är det tradition sedan 4-5 år tillbaka, eller kanske mer, vi vet inte riktigt, minnet sviker, kanske inte så konstigt...... Kram!

2011-07-08 @ 23:19:44
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Gun, Det är jättegott med gurka i den där Pimms! Mynta ska det också vara enl. receptet, men det avstod jag ifrån. Tur det, det fick vi nog av på slutet!

2011-07-08 @ 23:21:14
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

jo, det är så på sommaren att det inte blir så mycket bloggande, och speciellt inte nu i semestertider

skönt att packningen kom tillrätta som hade kommit på villovägar

och oj...den där drinken verkar god...blir suktad :-)

ha det så gott

kram

2011-07-08 @ 23:33:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Det var lite nervöst kan jag intyga, innan väskorna kommit hem igen.

Drinkfesten var rolig och jag tror jag kan utnämna Tutti Fruttidrinken till den godaste. Kram!

2011-07-09 @ 07:53:14
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Ni ser ju ut att a haft det jättetrevligt....och gott. Den där mintvarianten såg lockande ut i denna värme.

2011-07-09 @ 18:06:48
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0