Djurliv och bullrecept

Det verkar ganska behagligt att vara huskatt, i alla fall om man tittar på vår Ahtikatt.
 
Hon som tillbringade nästan hela sin vakna tid utomhus för bara ett par månader sedan, har gått in kan man säga. Plötsligt är kattlådan väldigt populär, den som nästan dammat ihop. Nu är det ett evigt rakande.
 
Sedan går hon från det ena mysstället till det andra. Sitter en stund i fönstret och tittar på sitt eviga skådespel "Fåglarna", klapprar med käkarna som katter gör när de är läskade - så tolkar i alla fall jag det.
 
 
När hon sedan tröttnar på det och ätit sig mätt på kattmat, letar hon upp någon skön sovplats och jag måste säga att hon väljer rätt så raffinerat. Ställen som är extra svåra att "håra av" är på topp, här är ett exempel
 
Vad gör matte? Måste kika!
 
 
Här har hon valt lilla Emman, klädd med röd sammet. Det som hänger ner, är en äkta antimakass, den hängde på mina föräldrars röda karmfåtölj när jag var liten, men blev inte särskilt nött. Jag tycker om den, påminner mig om barndomen.
 
Ahti gillar den också, eller åtminstone underlaget den hänger på.
 
 
För den som inte känner till vad en antimakass är, är det än skyddsanordning för ryggstödet, mot herrarnas feta makassarolja som de fixade frisyren med förr. Se länk!
 
Så var det bullreceptet på begäran!
 
Saffransbullar ca 28 stycken
 
50 g jäst                         Fyllning
100 g smör                    50 g mjukt smör
3 dl mjölk                        ½ dl socker
1 kuvert saffran             ½ dl russin eller korinter
1 ägg
1 dl socker
½ tsk salt
ca 8 dl mjöl
 
Gör degen, (den är ganska lös), jäs, klicka ner i aluminiumformar. (Behöver inte smörjas).
Rör ihop fyllningen. Tryck ner lite i varje bulle, göra hål med ett mjölat pekfinger är ett bra tips. (Jag brukar trycka ner smörfyllningen ganska djupt och täcka med lite deg).
Jäs övertäckt, pensla med ägg och stör över pärlsocker.
Grädda i 250 grader
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Katter kan verkligen göra det bekvämt för sig!

Och kan de hitta något nytvättat och gärna vitt att ligga på så mår de riktigt gott.

Jag var så elak mot mina kissar så jag hade en särskild handduk som jag la över tvätthögen med rena kläder så att de inte skulle må allför gott.

Kram, Ingrid

2012-12-21 @ 14:53:40
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inga Magnusson

Intressant om antimakass, ordet är bekant men jag har inte vetat om betydelsen. Vacker fåtölj, jag kan förstå kissens preferenser!

2012-12-22 @ 08:05:23
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Mia

Tackar, tackar för recept! Måste testas och se om de är lika goda som de såg ut på ditt foto! GOD JUL till dig!

2012-12-22 @ 08:31:00
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0