Hyrcyklar

Ett längre tag har det talats om hyrcyklar enligt ett nytt system här i stan. Vi kanske hade det förra cykelsäsongen, men det gick min näsa förbi i så fall och är det så att det redan är igång, är det också mig ovetande.

Jag reagerade i alla fall när jag sneddade över Stortorget och fick se ett snyggt lila cykelställ. Då drog jag mig till minnes att jag läst om detta med hyrcyklarna, som skulle finnas lite här och där runtom i stan.

Här på Stortorget fanns det i alla fall inte en enda cykel på plats.



Man får inte ställa sin privata cykel i de lila ställen, då åker de iväg någon annanstans. Jag kan gott tänka mig att man får tillbaka dem mot kostnaden för att frakta bort dem + kanske lite till. Detta är dock bara spekulationer från min sida.



Jag tycker det är en jättesmart idé och skulle gärna utnyttja det hela om jag inte bodde en bit utanför stadskärnan. Stolpen vid cykelstationen syns på långt håll, den är som skylten på en busshållplats, fast LILA! Jag gillar det valet av färg!



Jag har också läst mig till att man blir medlem och får en elektronisk nyckel för att kunna ta ut en lånecykel. Huruvida det kostar varje gång man lånar en eller hur det finansieras är jag dock okunnig om i nuläget.

Naturligtvis bör det väl vara en avgift, hur ska det annars finansieras? Har vi månne ett överskott av skattepengar i kommunen????? (Äsch, dåligt skämt!)




Oavsett vad som gäller tycker jag det är en "lysande idé", för att citera Jönssonligan!


Kommentarer
Postat av: Herta

Såg detta när jag var i Örebro senast. Men om det fanns cyklar i ställen minns jag inte men jag tror det.

2012-01-08 @ 18:55:45
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Inga Magnusson

Tror det systemet finns även i Stockholm, eller var det Göteborg

2012-01-08 @ 21:42:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: attis

Det är ju toppenbra att kunna hyra cyklar. Jag har oxå en kofta liggande här utan knappar.Får väl försöka ta mej i kragen och fixa det :) Ha det bäst.

Kram

2012-01-08 @ 23:53:48
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Hur är den spanska varianten av brulé?

2012-01-09 @ 06:15:24
URL: http://inga.blogg.e
Postat av: Inger

Ja jag håller med dig, det är verkligen en lysande idé..De har uthyrning här i Sthlm oxå..

Men vilken fin färg lila,,..kanonfint...min färg.

Hoppas bara att det kommer att fungera i framtiden så inte folk förstör..

Ha det gott..kramen.

2012-01-09 @ 17:53:50
URL: http://ingeremksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0