Vi fortsätter i Göteborg

Nästa dag var det sol och härligt, vi stegade iväg ner mot stan efter en fantastisk frukost. Haga var dagens mål, det är ett måste när vi är i Gbg, i synnerhet Bokrummet och en fika just där på något mysigt café.

Kärestan hade fått en kamera av mig i födelsedagspresent, så vi tittade mer genom varsin lins än med blotta ögat.

Jag tittar gärna uppåt och fotograferar husdetaljer o dyl.






En intressant..... vad då? Konstverk kanske?



Väl framme i Haga botaniserade vi ganska länge i Bokrummet och visst blev det en del inköp, böcker har vi ju inte sedan förut - ironiserar lite bara!!!!!



Fikadags och det var så gott, att när jag endast hade denna lilla tugga kvar av min maffiga morotskaka, kom jag ihåg att jag brukar vilja lägga ut godsakerna i bloggen.

Håll till godo!



Mätta till kropp och själ drog vi oss från Haga. Som vanligt blev det många fotograferingsstopp för mig, men vem hade kunnat motstå denna nummerplåt?



"VAD I STACKAR'N", hojtade jag.

"Säkert Anticimex eller något sånt", sa kärestan.

Jag gick genast runt bilen och som vanligt slog han huvudet på spiken.



Som kvinna, med lite livlig fantasi, skulle jag inte vilja åka omkring i den bilen!

En koll hos Trädgårdsföreningen, men det var ganska lugnt där på växtfronten än så länge. En körsbärsblomma kanske det här är.



En rolig rutschkana, den hade min fisketokige son älskat som barn.



Promenerade vidare och DÅ fick jag bilden jag nästan skäms för. Hur kan man bara ställa sig så där? Har människan ingen aning om sin baksida? Hon hjälper sitt barn att knäppa jackan.



Mera blommande träd. Varje gång kärestan frågar vad det är, svarar jag "Japansk körsbär". Han tror mig och jag tror mig också, men vet gör jag inte.




Kärestan fyllde år och här kom en överraskning från sönerna med familj.




Jag gillade den lilla Gothia Towerskopian.




Vi orkade inte gå ut något mer den kvällen, så det fick bli mat från Heaven 23.



Här återstår bara halva tyvärr, för som vanligt var vi glupande hungriga och glömde kameran.



Nästa dag var det dags för Slottsskogen, ett annat år lyckades vi pricka in när Azaleadalen i Slottsskogen blommade. Det var ungefär samma tid på året, så vi tog det som dagens första mål.

Vi går nästan jämt, det är skönt och vi behöver motion, dessutom får man se så mycket när man promenerar. T ex en kyrka som säkert fanns där innan hyreshusen byggdes. Den såg lite felplacerad ut och ganska inklämd.
 


Framme i Slottsskogen blommade fler "japaner".



Någon annan har valt att sikta neråt.



Vid säldammen rastade vi och åt glass.




Efter den pausen blev det sikte mot Azaleadalen. Jag vet inte varför den kallas så, för man går uppför berget, på små stigar, för att komma dit.

Aslilja tror jag den här heter och den blommade då för fullt.




När vi kom upp insåg vi att vi var 1 - 2 veckor för tidigt ute, men vad gjorde det? Solen sken, det var underbart och vi slog oss ner på en bänk som var ledig och satt där och bara satt ett bra tag.




Knopparna var ganska sprickfärdiga, men det behövs några fler dagar med sol.




Nu hade vi vilat nog, tillbaka ner mot stan och vi fortsatte nöta på skosulorna. Det var alldeles för skönt väder för att ta en spårvagn.

Linnégatan ner, där stannade vi och åt jättegod pasta. Till slut var vi nere på stan och då kände vi av att vi travat på ganska många km, kanske upp emot 1 mil till och med. Vi gick ner mot vallgraven och där bredde vi ut jackan och gjorde som många andra bredvid oss - la oss ner och njöt av solen.

Här ligger kärestan och han sover, det är dagens sanning!




När vi fått nog med sol och frisk luft och även ork att ta oss hemåt letade vi oss till Avenyn, som var en etapp längs vägen "hem".

Där passerade vi en uteservering i anslutning till en biograf.

Synd vi inte skulle fika igen, jag hade gärna suttit där ett tag och varit nostalgisk.




Vi fikade på Heaven 23 på kvällen och satt länge och tittade ner på dem därnere.

Avslutar Göteborg med en fråga! Vad är det som sitter bredvid handdukshängarna i badrummet? Jag tror jag kom på det, men lyssnar gärna på förslag från andra.



Kommentarer
Postat av: Inga

Tack för dessa dagars sigtseeing i Göteborg...jag bara älskar den sta´n....bor ju nära men det blir inte så ofta att man går runt så där....får nog ta en tur i sommar.

Tråkigt med er inställda resa....dåligt av Apollo!

Ha en fin helg

Kram Inga

2012-05-03 @ 05:10:36
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Christina

Ha, det är en ölöppnare. Härliga dagar ni hade i Götet. Jag tror det ösregnade och var kallt på Malta.

2012-05-03 @ 07:42:00
Postat av: anne

Härlig dag, härliga japaner! Men kanske inte fullt så härlig utsikt över ändalykt... ;)

2012-05-03 @ 20:35:44
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Göteborg MÅSTE man bara älska!

Den lilla kyrkan heter Landala kapell, det vet

en som bott där förr!

Kramis, Ing-Marie

2012-05-08 @ 21:52:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0