Fågelbordet i veckan som gick

Nu är det nog färdigmatat vad det gäller fåglarna, eller i alla fall väldigt snart, men jag tror det räcker nu!
 
Vi har sett många nya fåglar, alltså nya här för oss där vi bor nu. Från att bara ha varit någon enstaka Bofink, fylldes det på i förra veckan med mängder av Bergfinkar också.
 
 
Allt efter dagarna gått har det kommit flera andra och efter att ha botaniserat i vår stora fågelbok, inköpt sedan vi flyttade hit, tror vi att de gröna är grönfinkar? Finkarnas paradis? Eller är de bara på genomresa?
 
 
Söndagen lyckades jag fånga Stenknäcksparet, eller möjligen 2 av samma kön, på bild. De kom i veckan, men då hann jag inte ens hämta kameran innan de flög iväg. Nu gick det bättre.
 
De sitter på varsin pinne på flaskan, den ena ser man bara näbben och stjärten på. JÄTTEFINA! 
 
 
Jag har inte sett någon sådan sedan jag var barn och min far visade mig på fåglarna med den stora, starka näbben.
 
Undrar om lilla Otto kommer att gilla fåglar? Han satt bredvid när vi hojtade om Stenknäcken, men han verkar mer fokuserad på elefanter.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så fina bilder av dina fåglar. Stenknäck har jag inte sett här vid Odvalds, men det hade vi alltid på Stenstugu. De ser ut som små papegojor tycker jag, annars är bergfinken en favorit.
Du får träna upp Otto på fåglar när han blir lite större. Det är roligt att kunna känna igen dem, i alla fall de vanligaste.
Ha en fin dag!
Kram

2013-05-07 @ 08:57:54
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Bjørg

Hei, nå har jeg lest om den fine turen du og dine venninner gjorde til Roma. Jeg har selv aldri vært der,så det var interessant og nytt for meg. Takk for at du delte det. God vår! Vennlig hilsen Bjørg som bor i Norge.

2013-05-07 @ 14:27:12
Postat av: Inger Maryissa

Mysigt med alla olika söta små fåglar som kommer till fågelbordet
det måste vara så roligt att se dem och att det kommer nya
kram

2013-05-07 @ 18:42:48
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: AnnaKK

Jag tänker nog fortsätta mata lite grann hela sommaren faktiskt. Då stannar fåglarna kvar, och det är ju trevligt. :-) Dessutom måste jag ju fjäska lite för ekorrarna, så de också blir kvar!

Nu har det äntligen blivit så pass varmt att det har kommit fram lite insekter också, till de fåglar som vill ha såna.

2013-05-07 @ 20:02:08
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Herta

Men dessa fåglar verkar ju vara av alla de sorter.

2013-05-07 @ 20:46:15
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Musikanta

Jag är ledsen att jag tog bort fågelhuset förra veckan. Jag läste (hos dig?) att fåglarna behöver äta upp sig efter sin långa flygning från varmare länder. Det verkar ju att så är fallet när man ser dina fina bilder :-).
Lille Otto växer snabbt!
Kram

2013-05-07 @ 21:03:02
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Inga M

Mmm klart Otto kommer att gilla fåglar. Du kommer att visa honom o berätta om dem. Du har verkligen fått en hel palett av fåglar i din träsgård. Skönt att våren äntligen kommit.

2013-05-08 @ 03:45:06
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0