Nostalgifika

Kärestan och jag var ute och cyklade och hamnade hos goda vännerna M och L. De frågade så klart om vi ville ha kaffe och visst ville vi det, speciellt sedan M sagt att hon hade rostat kaffebönor själv.
 
Vi gick in och L skulle mala bönorna.
 
De hade en likadan kvarn som min mormor hade när jag var liten - det var ganska längesedan. Deras kvarn var också från den tiden - fullt fungerande.
 
Det var verkligen roligt att se och höra malandet.
 
 
Bra resultat blev det också.
 
 
Sedan blev det ännu bättre, för trots att vi kom oanmälda och trots att M inte hade något fikabröd, bjöds vi på ett riktigt nostalgifika, i alla fall för min del. Plötsligt kom hon på att de hade mandelkubbar och sedan lite Brysselkex. 

Tyvärr är min brödbild dålig, för jag blev så överraskad. Inte nog med att mormor hade en sådan kaffekvarn, hon bjöd  ofta på mandelkubbar och framför all,  nästan alltid på Brysselkex. Hon varierade mellan rosa och grönt strösocker på sidorna. De här var rosa.
 
 
Visst kan man se att de är rosa? Det jag alltid har funderat över, både som barn och vuxen - varför heter de Brysselkex? Okej för Bryssel, men kex????

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Men så härligt att få dricka kaffe kokade på nymalda bönor. Det är inte alla förunnat att få så lyxig dryck.
Ja, varför heter brysselkex som de gör?

Kram, Ingrid

2013-05-06 @ 22:37:12
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0