Fortsättning Umeå dag 1 och 2

Musselsoppa var det som stod härnäst på dagordningen. Då passar Otto på att testa sin motorik på en halkig köksstol.
 
"Ser mamma mig?" (Jag såg i alla fall, men jag fotograferade)
 
 
"Bäst jag håller i mig i något, kan en tallrik funka?"
 
 
"Det gick ju bra det där."
 
 
Medan Otto hade fysik träning, ägnade Majken all sin uppmärksamhet åt en flaska bubbelvatten, som var hennes egen.
 
 
Så var då soppan färdig och det var gott om musslor och räkor vid sidan om, samt underbara vitlöksbröd.
 
Visar soppan igen, den var sagolikt god.
 
 
Skalen var spännande - Obs: Otto äter makaroner och korv
 
 
Så blev det dags att leka ner maten.
 
 
Kojbygge
 
"Kom Otto, du får vara med och bygga" .......
 
 
......och nog kom han, han ville vara med hela tiden
 
 
Till slut blev det läggdags för dessa små och jag kunde åka iväg till min kära väninna E och f.d. arbetskamrat, där jag skulle bo medan vi var i Umeå.
 
Dag 2 i Umeå 
 
Jag sov mer än 10 timmar och efter frukost med E, for jag och mötte kära dotter och Otto för en stund på stan. Vi strosade runt och hamnade på SAGA-gallerian. Där finns affären "SAGOLIKA TING"
 
Ett sådant underbart ställe och varför finns det inte i Örebro?
 
Titta och njut!
 
Att åka på
 
Att ha på sig
 
Att leka med
 
Gallerior tär på orken, vi letade oss till Mecka för att fika
 
Det var sig inte likt ett enda dugg, men väldigt fint.
 
 
Jag tog en latte och en s.k. godbit = kaka, kära dotter tog en chailatte och en bit kladdkaka. Hon fick frågan om hon ville ha grädde och då blev den genast en bakelse.
 
Jag tror detta var mitt livs dyraste fika, med tanke på vad vi fick. Det var otroligt gott, men inte gillade jag priset för det. Otto drack vatten inledningsvis, det var gratis.
 
 
Sedan åt han en medhavd smoothie.
 
 
 
Barn och barnbarn skulle åka och hälsa på släkten i norra länsdelen och jag skulle möta E på stan för fortsatt rundvandring.
 
Fortsättning följer, för nu river Ahtikatten huset, så jag måste sluta för idag.

Kommentarer
Postat av: Susanne P

Vilka härliga bilder du bjuder på!
Och musselsoppan såg riktig smarrig ut.

Nånstans mellan Sundsvall och Umeå ligger Ö-vik...och där bor jag. Du passerade alltså precis mej. ;)

Kram

2014-04-21 @ 22:54:54
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: Ingrid

Så underbara bilder av barnen och vilka Sagolika Ting! Jag kan tänka mig att det var svårt att gå där med två barn med sig utan att handla någonting.

Att fika är lika dyrt som att äta en lunch, men det är ju så himla gott med kaffe och en smarrig bakelse. Annars vet jag inte om jag tycker att den där nota var så uppseendeväckande!!

Kram, Ingrid

2014-04-22 @ 16:08:46
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Suss

Susanne P, Faktum är att jag tänkte på dig när vi passerade Ö-vik eller rättare sagt lilla "tårtkyrkan" i Själevad, för den har vi avhandlat tidigare på din eller min blogg. Ha det bra, nästa gång kanske vi rastar just hos dig!

2014-04-22 @ 20:37:48
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Suss

Ingrid, Det är en hel del som är underbart på en sådan resa som vi gjorde - både barn, gamla kända affärer, miljöer och allt jag minns från mina 23 år som Umebo. Däremot tycker jag inte att det är ett normalt pris för det fikat. Vi var på fler ställen i stan och fikade och Mecka toppade. Gott var det, men det var det på de andra ställena också. Kram!

2014-04-22 @ 20:41:13
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0