Edith Barlow

För ett par veckor sedan ringde gode vännen H och frågade om vi ville följa med honom och hustrun E, till Brokyrkan i Brevens Bruk, där mezzosopranen Edith Barlow skulle sjunga och låta sig intervjuas om sitt liv. Här kan du läsa mer om henne.
 
JA, det ville vi, vi nappar gärna när någon frågar om vi vill vara med på något, vad det vara månde och vi känner att det tilltalar minst en av oss. I det här fallet var det mig det tilltalade, men kärestan är inte svår, han hänger gärna på han också.
 
Sagt och gjort, vi åt middag här hos oss innan det bar iväg till Brevens.
Brokyrkan är som synes inte så liten, men alla 4 lyckades vi missa den, pga att husen på andra sidan vägen var så fina att allas blickar var riktade ditåt just när vi passerade.
 
 
Ingen fara, vi kom sent, men inte för sent och det fanns stolar även till oss.
 
Edith började med att sjunga, akompanjerad av sin man och hon var mycket njutbar att lyssna på. Redan första numret fick mig såld.
 
 
Mellan de olika sångnumren samtalade hon med Ingalill Bergensten. Hon ställde roliga, kluriga och intressanta frågor som gav en bra inblick i Ediths liv och hur hon hade hamnat i Brevens Bruk, när hon ursprungligen kommer från Australien. 
 
 
Kvällen gick väldigt fort, Edith behärskade många olika sångstilar, allt lika njutbart att lyssna på. Ungefär mitt i programmet började det rassla i bänkraderna och en mängd herrar i olika åldrar började förflytta sig fram mot scenen. Det var delar av kören Lorelei + lite förstärkning av ortsbor, som överraskade med ett sångnummer som de skulle framföra tillsammans med Edith. Den urspungliga tanken tror jag var att hon skulle sjunga ensam.
 
 
Hon tog det med fattning och gott humör och det blev både roligt och bra! Tyvärr blev båda mina bilder av framträdandet väldigt suddiga, men jag lägger ut en av dem ändå.
 
 
Det hela avslutades som det började, sång av Edith, vid pianot hennes man.
 
 
Jag kommer inte att missa hennes nästa framträdande om jag har möjlighet. Det var en härlig kväll och vi fortsatte ut i naturen.
 
Kärestan hade berättat om lyftanordningen för båtar mellan sjöarna, som vi fick se när vi var här med M och L och åt tapas helt nyligen, den ville även H se, så vi for samma runda. Jag passade på att fota lite natur, nu när det fortfarande var dagsljus, senast hade skymningen kommit med råge.
 
 
Avslutningsvis något med en liten anknytning till Närke - Hassel. Visserligen aningen långsökt, vi har hasselmusen som landskapsdjur, men gullviva som landskapsblomma, så det stämmer inte riktigt.
Jag blev dock glad över att se hasseln i naturen. Det var längesedan sist, men så har jag också levt i förskingringen i Västerbotten under väldigt många år, även om jag är återbördad till modersjorden igen sedan ett antal år!
 
 
Oj, det kanske finns landskapsträd också? I så fall...???? Google nästa!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Det låter som en riktigt trevlig musikkväll. Jag gick in på YouTube och lyssnade på henne och hon har en vacker röst, nezzosopran precis som Malena Ernman.
Dina naturbilder är jättefina!
Kram, Ingrid

2014-08-10 @ 23:07:55
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Suss

Ingrid, Det var mycket riktigt en trevlig kväll och Edith var duktig och mångsidig. Tack för berömmet. KRAM

2014-08-11 @ 20:53:40
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0