Fortsättning och slut på vår dag i Järna

Vi promenerade vidare, för att komma till vattnet och även få se fler vattenkretslopp, nu utomhus.
 
Det är gott om stora odlingar och precis lika torrt som hemma - jobbig sommar för odlare och odlat!
 
 
Så passerade vi ett stort område med ätbara saker, där gällde "SE MEN INTE RÖRA!" 
 
 
Sedan kom det flera kretslopp på rad, ymnig grönska och till sist en damm......... var det så vattnet blev när det var färdigt?
 
 
När det öppnade sig fick vi se våra män inne i ett litet hus, ner mot vattnet. De såg ut att ha det väldigt skönt där de satt.
 
 
Vi gick ditåt, jag fotade en tistel längs vägen
 
 
Vi öppnade med det vackra dörrhandtaget och gick in, passerade männen och satte oss på andra sidan.
 
 
Vi tittade uppåt och taket var gjort av något slags gräs.
 
 
I hela nederkanten var det ett otroligt insektsliv, de flög rakt in i de ihåliga stråna  med god precision.
 
 
En bit bort stod en trädgårdsstol på en minibrygga. Säkert väldigt skönt att sitta där på kvällarna och bara titta.
 
 
Alldeles bredvid simmade mor och barn sjöfågel. Jag är inte så bra på dem, sothöna kanske?
 
 
Vi började vår promenad tillbaka till bilen och jag skulle in på Saltå butiken och köpa två påsar till, med frystorkade hallon. Vi hade avsmakat dem under promenaden och jag insåg att de mycket väl kan fylla mitt behov av bär i frukostyoghurten i höst/vinter.
 
Vår väg gick genom ännu ett odlingsområde med rabatter och växthus, där fanns ett kärl, som jag antar innehöll vatten. Ett sådant hade varit bra att ha denna torra sommar, vackert är det också.
 
 
Stockrosor! Jag vet precis hur de ser ut!
 
 
Det var en ljuvlig dag, ett underbart utflyktsmål som verkligen gav mersmak och: Vi kommer tillbaka!
Vi hann med ett ställe till på hemvägen, men det kommer en annan dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0