Järna en dag i förra veckan - del 1

Våra goda vänner M och L ringde en dag och frågade om vi ville följa med till Järna veckan därpå. "JA TACK", svarade jag, som varit där förr, t o m gått kurs medan jag pluggade till speciallärare, så jag ville väldigt gärna återvända och se hur det såg ut idag.
 
Detta var förra veckan och vi for redan klockan 8 härifrån byn. M hade fixat fikakorg och vi stannade vid en sjö och tog fikapaus. Sedan var det Järna nästa och vi började vid Saltåbutiken, för där skulle vi självklart handla en massa gott, både färdigtillverkat och ingredienser för att tillverka mera gott hemma.
 
 
Från parkeringen fanns det två alternativa vägar för att ta sig till butiken. 
Den här valde vi!
 
 
"Ingen rädder för vargen här!"
 
 
Det gick bara bra att ta sig över och fram till allt det härliga
 
 
Vilken fantastisk brödhylla, vi handlade så klart och jag köpte även massor med olika bakingredienser, både sådana jag kände till och lite andra att testa när jag bakar matbröd.
 
 
Kurs kunde man också gå, men då kanske man ska bo lite närmare än vad vi gör.
 
 
Herrarna blev färdiga före oss, i alla fall min käresta och han satt utanför och studerade ett annorlunda tak, som han spekulerade lite över, alltså hur takpannorna var fastsatta.
 
 
Fin varningsskylt
 
 
Vi gick mot Robygge - bokhandeln, som har mycket MYCKET mer än bara böcker.
 
 
Där kändes det så här: VILL HA, VILL HA, VILL HA!!!!!!!!!
 
 
Vad blev det då? Jo, jag köpte 2 vackra kort att skicka, samt en almanacka för 2015, med motiv av Frida Kahlo, en av mina favoritkonstnärer.
 
Utanför, i hallen, fanns ett av de typiska vattenkretsloppen - det vill jag också ha, fast utomhus!
 
 
Sedan gick vi i sakta mak och försökte ta in allt vi såg - växter, hus, miljö osv.
 
 
Dags att stilla hungern, var nästa steg på vår vandring genom allt det vackra.
 
 
Det fanns 2 rätter att välja på, en vegetarisk - sommarsallad, det tog jag, de andra valde köttfärssås med bönor, pesto och grönsaker. Till detta fick vi även nybakat bröd och det blev enda matbilden jag fotade! Vi funderade över vad som hänt med brödet till vänster. Innehöll det en orm?
 
 
Vi satt ute på baksidan och åt, vädret var ljuvligt, så även miljön.
 
En vacker ängel och fina vindflöjlar (eller om de heter något annat när de är så här avancerade?)
 
 
Hoppsan, det var visst 2 änglar......haha!
 
 
Kaffe på maten ingick, men den lilla Milanostången (måste de väl heta i ental, eftersom flera heter Milanostänger?) fick jag köpa extra.
 
 
Vi gick vidare, väldigt mycket att se, följaktligen väldigt mycket att fotografera också. 
 
Vid växthusen såldes plantor och bredvid fanns en affär med allt möjligt ätbart, ögonfröjd, nyttigheter osv.
 
 
Mycket vackra gräskronor hängde ovanför kassadisken
 
 
Efter detta drog vi oss ner mot vattnet och det tror jag att jag får fortsätta med imorgon, för nu är det dags för annat - nämligen "Bargain Hunt", på BBC Lifestyle - en favoritkanal här i huset!
Lugn bara, jag ska visa allt från vår dagstur, förhoppningsvis redan imorgon!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Va roligt att få gå med dig en tur till Järna! Dotter gick ju på Rudolf Steiner högskolan där och jobbade sen i Järna några år. Då hälsade vi på ibland och upplevde de här platserna. Barnbarnen i Umeå går ju i Waldorfskola och jag känner igen mycket av det vackra kvalitetstänket i alla Waldorfhus. Maten är dessutom suverän!

2014-07-25 @ 06:22:29
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0