Bittinge vårmarknad

I vår bokcirkel finns det gott om kvinnor med hela skallen full av goda ideér. Egentligen är de flesta kvinnor så, men en del har lite mer än vi andra. Solveig är en av dem som har mer och för ett tag sedan berättade hon att hon skulle ordna Bittinge vårmarknad. Det behövde hända lite roligt i byn, tyckte hon och hon berättade sina planer.
 
Det skulle vara loppis, tipspromenad, möjlighet att få titta på alla djur som gården hyser, bl a långhåriga nötkreatur, förtäring i form av varm korv, rökt vildsvin, kaffe med dopp och Bittinge bibliotek skulle självklart vara öppet denna dag.
 
Jag var genast med på noterna när jag hörde att hon skulle ha loppis och frågade om jag fick vara med. Visst, det var inga problem, jag behövde inte ens fixa bord själv.
 
Detta gick av stapeln igår och det var en fantastisk sommardag med sol och värme. Kan det vara mer svenskt än denna bild?
 
 
Mitt på gräsmattan en stor skylt som talade om vad som var på gång, för den som inte sett alla lappar hon satt upp på diverse strategiska ställen.
 
 
Till vänster om huset, nere i slänten på gräsmattan fanns olika bord att välja på och där "dukade vi upp", vi som skulle sälja. Jag hade ganska mycket, men valde att ta med lagom. Vi har liksom fått mer av väldigt mycket sedan kärestan kom med hela sitt hem, för en knapp månad sedan, så för vår del kom den här loppisen väldigt lägligt.
 
 
Rolf, mannen i huset, höll på med förtäringen uppe på gården. Jag var lite sugen på fika och frågade vad det kostade. Han såg väldigt klurig ut och sa först ingenting.
 
 
Istället visade han mig de två böckerna han hade framför sig
 
 
Jag förstod ingenting och tror att jag sa att gös är ju gott och tänkte, vad har "Kemi för lantmän" med det här att göra?
 
Han är ganska klurig och kände sig nog rätt nöjd över att ha fått igång min hjärna för fullt. Sedan slog han upp första sidorna på båda böckerna samtidigt.
 
 
Det var prislistorna som satt i varsin bok - smart, då finns svaret i tryck, istället för att man måste svara alla som frågar.
 
Ingenting om vildsvin, men jag är inte sämre än att jag frågade. Visst fanns det vildsvin!
 
 
OJ, så gott!!!!!!! Tur att det finns något positivt med dessa djur, som inte alls hör hemma här, utan bara bökar upp och förstör.
 
Det kom mycket folk och försäljningen gick ganska bra som tur var, för det är väldigt tråkigt att packa med sig allting hem igen.
 
Nere bland loppisborden där vi har fått fram det mesta och kommersen kommit igång.
 
 
Så plötsligt kommer kära dotter med man och älskade Otto gående. 
 
Otto - det är alltid LYCKA! Kommer sedan hela familjen är det ännu bättre!
 
M - Ottos pappa - slängde sig ner i det mjuka gräset och njöt av solen. Konstigt tyckte Otto och kollade in honom lite extra noga.
 
 
Jag tog med mig Otto och gick för att köpa en korv med bröd till honom och lite vildsvin till oss alla.
 
Att man kan ha så mycket roligt med en korv och ett korvbröd hade jag ingen aning om förrän igår, då Otto visade mig vad allt man kan hitta på. Jag dokumenterade så klart. Att Ottos mun ser lite putig ut, beror på att han har en stor bit vildsvin i munnen som han vägrade släppa ifrån sig. 
 
 
Man kan placera lite korvbröd på pappas mage, medan man koncentrerar sig på korven.
 
 
Korven var god och det gick ner lite grann när vildsvinsköttet väl hade hamnat i magen.
 
 
Sedan såg det ut som han tänkte till...
 
 
....och han kom på att han skulle dela med sig
 
 
När korven äntligen var placerad på ett bra ställe övergick han till att dissekera brödet och det var väldigt roligt.
 
 
Jag hade passat på att köpa lite barnböcker till Otto, av ett av barnbarnen i huset som också hade loppisbord, så han hade fullt upp med att läsa och dela brödet i små bitar. De var kvar ett par timmar och det var väldigt trevligt.
 
Folk kom och gick och väldigt många köpte sånt som de inte hade en aning om att de behövde eller hade saknat i hela sitt liv. Jag tyckte det var jätteroligt både med arrangemanget och att jag fick besök. Loppis är toppen tror jag Otto tyckte, för han var helt nöjd hela tiden.
 
Ett stort TACK till Solveig och Rolf som ordnade med allt detta och tänk om det kunde bli en årlig vårtradition?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Dottern

Men! Inte viset jag att dom sålde kräftor med 😳!!

2014-05-31 @ 15:43:44
Postat av: Ingrid

Visst är det underbart med folk som har ork och lust att ordna såna här trevliga tillställningar. Och att Otto dök upp måste vara det allra roligaste. Han är ju så hemskt söt!
Fick du sålt det du hade med dig, eller blev det mycket att forsla hem igen?
Kram, Ingrid

2014-05-31 @ 18:41:13
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inga M

Alltid kul med loppis! Mest bilder på lille Otto förstås, fast han var väl inte till salu?!;-) Ser att han gillar korv, så som lille Bill, eller åtminstone att leka med.

2014-06-02 @ 19:43:09
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0