Fyra systrar

Efter Hasselfors var det verkligen fikadags, vi brukar ha med oss eget fika, men den här gången hade vi inget att ta med - mycket konstigt, för jag bakar väldigt mycket, men nu var det just ingenting kvar. (Det har varit för varmt och för mycket att göra på jobbet).
 
Favoritstället som vi gärna besöker om vi är i närheten av Mullhyttan.
 
 
Det är alltid samma lyckokänsla när Öppetskylten hänger där.
 
 
Det finns massvis med ljuvliga detaljer och sådant tilltalar mig mycket. Är det verkligen en gammal sko som fått ny roll som blomkruka?
 
 
 
Jo, visst var det så!
 
 
De serverar även törstiga husdjur här.
 
 
Vi gick in i det lilla cafeét som är rummet innanför affären. Gardinkappan var det mest otroliga jag sett på länge. Det har varit ett överlakan, innan det blev gardinkappa.
 
 
Efter att vi beställt 2 kaffe, 2 bullar och varsin kaka, fick vi gå ut och sätta oss och invänta nybryggt kaffe och varma bullar pudrade med florsocker. 
 
 
Om du har lust att gissa vad detta kalaset kostade, kan jag vänta med att berätta det till slutet av inlägget! 
 
Allt var bara så underbart, vart man än tittade så var det så vackert och jag gick runt i trädgården och fotograferade den ena fina detaljen efter den andra.
 
 
Humlestör vill jag gärna ha här hemma och jag hoppas jag får med mig kärestan på den ideén! Det är barndom för mig, det hade vi hemma.
 
 
Jag gjorde så klart en långsam rundvandring inne i affären, där väldigt mycket är återbruk och tillvaratagna finheter från olika tider, samt en hel del som är alldeles nya.
 
 
I det öppna skåpet låg plötsligt delar av samma sort som min morfars servis. Den dukar jag med ibland när vi inte är så många som ska äta.
 
 
Där i hyllan bland allt gammalt, vackert linne, fanns "goda" tvålar
 
 
Vi ingången/utgången förkläden och kassar av vackra tyger
 
 
En av de fyra systrarna målar små akvareller som används till att göra fina kort. Det är originalmålningar på vartenda kort.
 
 
Här kommer mera nytt
Kuddar
 
 
Brickor
 
Längst ner i trädgården är ett uthus, där det också fanns lite saker och möbler till försäljning, vi var tvungna att titta på det också efter att vi fikat färdigt.
 
 
Enligt kärestan, som är mera urnärking än jag, låg Klaessons möbelfabrik i Fjugesta här i Närke.
 
På hemvägen passade jag på att föreviga det vackra landskapet med de starka färger som är just nu.
 
 
Grönt och gult går bra ihop!

Kommentarer
Postat av: Christina Cedergren

Ja, vad kostade det? Borde i alla fall inte komma i närheten av er extremt dyra glass.

2014-05-29 @ 17:59:33
Postat av: Ingrid

Vilket härligt ställe, det där Fyra Systrar. Här i Klintehamn har vi Två Systrar och de har en presentaffär, men inget kafé. Den där servisen tror jag mig känna igen, för jag har en likadan som vi ärvde av en gamma släkting. Jag har för mig att det är en servis från Bavaria.
Vad kostade nu kalaset? Skulle vi gissa det? Jag tippar på 160:-.
Kram, Ingrid

2014-05-29 @ 22:53:40
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Lena

jag gissar på 80 kr

2014-05-29 @ 22:55:55
Postat av: Lambergsfrua

Oj, oj, oj så otroligt mycket fint ögongodis du bjuder på. Där förstår jag att du trivdes och att kameran fick jobba hårt.
Önskar dig en riktigt skön fortsättning på långhelgen.
Kram!

2014-05-30 @ 17:25:50
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Inga M

Det är så fina bilder på vackra saker Suss! Du är bara bäst på sånt här. Du skulle har jobbat som fotograf! I o för sig synd på alla barn skulle ha missat en bra lärare men ändå¨!

2014-06-02 @ 19:58:52
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0