22 februari Dag 3 Barcelona - del 1

Måndag 22 februari 2016  -  dag 3
 
I  morse duschade jag - nästan skållad och med mina usla händer var det helt omöjligt att ändra termostaten. Det fick bli i korta etapper och svalka av kroppen däremellan. En liten besvikelse, men ren blev jag och det var huvudsaken, för övrigt var det ingen av mina resdamer som kunde rubba termostaten, så det får bli tvagning vid handfatet fortsättningsvis.
 
Idag var det loppis och efter frukosten gick vi iväg. C är helt suverän med sin trasiga tå. Hon går och går, inte ett pip säger hon och vi osargade hänger med så gott det går.
 
Därborta ser man tornet, som vi kallade "gurkan" och åt det hållet ligger loppisen
 
 
Närbild av "Gurkan". Det heter "Torre Agbar" på riktigt och inrymmer i huvudsak kontor (30.000 kvadratmeter).
 
 
Vi passerade ett annat sevärt hus. Mycket folk i rörelse på morgonen...
 
 
Titta noga, visst är det läckert?
 
 
Loppisen var STOR, både med permanent del och tillfälliga säljare. Den var i 2 eller 3 plan och hade ett innertak som var som en stor spegel och som tur var inte helt plan.
 
 
Det här är också taket och speglarna, men den här bilden skulle kunna framkalla ett migränanfall med alla sina vinklar och synintryck. Jag förstår inte ens själv hur det är, fast jag var där.
 
 
Vi hade nog kunnat tillbringa hela dagen där och ändå inte sett mer än hälften.
 
 
Det blev inga större inköp där på loppisen, men det var väldigt roligt att gå runt och se på allt som säljarna hoppades skulle ge dem en bra dagsförtjänst. Jag köpte en liten läderbörs, det är alltid bra att ha, samt 2 par oäkta örhängen.
 
Nu sitter vi på Antonios och har vätskat upp oss lite. Det blev en lång promenad hit och vi har sett väldigt mycket hus, mest moderna, men även riktigt påvert.
 
 
Här verkar det faktiskt som någon bor
 
 
Katt finns också i "huset"
 
 
Mera begyggelse
 
 
Det finns en del otroligt vackra hus i Barcelona, men naturligtvis är det blandad bebygggelse som på alla andra ställen.
 
Här ser det ut att ha varit ett hus, fint kakel, men inte mycket annat kvar.
 
 
Till sist kom vi till Antonios och det var ett jättemysigt ställe. Fullt upp med allt möjligt överallt, på väggar, i skåp och alla tillgängliga ställen där det gick att hänga upp något i eller på. Titta extra noga, för man upptäcker nya saker hela tiden.
 
Jag är lite osäker på om första bilden är Antonios, men vilket som, sevärd är den och jag tror den kommer därifrån. En del är tyvärr lite suddiga, jag valde bort blixten och då blir det lite rörelseoskärpa.
 
 
 
Jag drack en mycket GOD Cappuciono där på Antonios
 
 
Vi bestämde oss för att återkomma och äta lunch där, när det blev så dags. Nu skulle vi vidare till "kyrkogården", fast kyrkogård är verkligen inte rätt ord, men en begravningsplats var det.
 
Cementari Poble Nou nästa
 
Fortsättning följer
 

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Fantastiska bilder på byggnader och på dekorationer. Du ser sånt som vi andra skulle missa.!

2016-03-12 @ 20:32:22
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Mia

Att Gaudi hade satt sin prägel på mycket i sta´n minns jag och fascinerades jag av. Loppisen lyckades vi undvika, om den fanns där 1999 när jag var där senast. En stad jag kan tänka mig att återvända till, trots att jag i regel vill upptäcka "nya" platser för mig när jag är på resande fot. Å andra sidan händer det inte så ofta, numer.

Svar: Mia, Det är absolut värt att åka tillbaka till Barcelona. Dels finns det alltid en hel del man inte hunnit med, dels växer stan hela tiden. Jag tror marknaden är ganska ny, men jag vet inte säkert..
Leontina

2016-03-13 @ 13:53:04
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0