23 februari Dag 4 Barcelona - Del 1

Tisdag 23/2 - Del 1
 
Enligt min "sängkamrat" A, var det första jag sa denna dag: "Vi ligger direkt på resårbotten". En tidig, filosofisk morgonbetraktelse kan man säga. Dock var sanningen den, att det inte fanns någon bäddmadrass. Det kunde A och jag konstatera efter att ha skrattat färdigt. Jag skulle tro att jag pratade i sömnen - det händer ibland.
 
Jag hade börjat greja med frukosten när C kom in i köket och påminde mig om att vi skulle äta frukost på "hålet i väggen" idag - Can Paxiane. Visst ja, fort, fort tillbaka till startpunkten, bortsett från varsin slät kopp te/kaffe som vi behövde för att komma igång.
 
Snart var vi på väg till tunnelbanan. Ingen strejk idag heller och vi tog metron till Barceloneta. På skyltarna i tunnelbanan varnar de nu istället för strejk imorgon.  Vi får väl se vad det blir, det tar vi då. 
 
Det kändes lite som att komma hem när vi kom upp ur underjorden. Skönt för en sådan virrpanna som jag är, dessutom totalt utan lokalsinne, att veta vart vi var på väg. Jag hade nog kunnat gå i täten till och med.
 
Här är vi på rätt gata och nästan framme.
 
 
Ny tjusig dörr och en skylt, inte alls så härligt "sunkigt" som tidigare.
 
 
Dock samma inredning och samma personal. Vi beställde varsin varm dubbelmacka med lufttorkad skinka och manchego och där är det ingen längre väntetid, ändå gör de dem efter man beställt.
 
 
Här står min frukost. Varm dubbelmacka och rosa sprutt = cava, istället för te.
 
 
Cavaförrådet var nytt. Här fanns gott om lindring för torra strupar.
 
 
Den lilla shopen alldeles i slutet av lokalen var också upprustad och riktigt fin, med ett stort sortiment.
 
 
Toaletten var som vanligt fräsch, men lika erbarmeligt ful och trång, dock 100% funktionell och det är huvudsaken.
 
 
Vi gick i sakta mak i solskenet ner mot hamnen och nu halvligger vi på rad igen och njuter av sol, vind och vatten.
 
Det här är "Barcelona Head" av Roy Lichtenstein, som finns därnere
 
 
Det här var en annan skulptur vi passerade och det vet jag inte ens vad det är, mer än att det ser ut som en båt
 
 
Tittar vi rakt fram har vi hamnen framför oss
 
 
En bit bort över våra huvuden går linbanan. Den åkte vi ett annat år och jag minns än hur det pirrade i knäna på mig.
 
 
Sänker vi blicken mot vattnet kommer en och annan helt tyst farkost glidande
 
 
och tittar vi rakt upp har vi palmer och andra okända träd i blickfånget
 
 
Vi satt där i solen ett bra tag, det kom en kall vindil ibland, men inte så att man frös. Till slut gick vi ändå, inåt mot våra allra första tassemarker i Barceloneta.
 
 
Barceloneta har sin egen flagga och den hänger på många balkonger där.
 
 
 A och jag kände igen oss här och där och det är alltid en härlig känsla, men C tog täten och ledde oss till ett "nästan hål i väggen".
 
 
Vi skulle inte äta tillräckligt mycket/dyrt, för att kunna få en sittplats men disken vi stod och hängde vid var av marmor, så lite fint var det, trots ståplats.
 
Nu var det dags för Bombas, något som C pratat om att vi bara måste smaka. Hon bjöd och A och jag hade ingen aning om vad det var vi skulle få. Medan vi väntade på dessa "Bombas" beställde vi in sedvanlig matdryck, de vin och jag en öl. Mannen bakom disken tackade mig för att jag sa "Nej tack" till ett glas att dricka ur.
 
 
Menyn
 
 
Bombas var en boll - liten tennis i storlek. På den en klick creme fraiche med salsa, inte den starkaste sorten, men nog var den tillräckligt stark för min smak.
 
 
Den var jättegod, bestod i huvudsak av potatis som bearbetats på något vis + någon eller några tillsatser och tillagats/friterats? Vet inte, men väldigt gott var det.
 
Köket var som en klädkammare i storlek och de var 3 - 4 personer som for runt därinne.
 
 
Disken med olika mat och där man beställde
 
 
Mina kära resdamer och här ser man även storleken på lokalen.
 
 
Det fanns lite andra intressanta detaljer där också, som man inte är så van vid.
Har detta något med el att göra? Eller....
 
 
Det här då? Är det vinlagret?
 
 
Den här rara gamla damen, är i alla fall mor i huset och förmodligen hon som har hand om det hela också.
 
 
Här är det slut för idag och fortsättning följer troligen imorgon, men eventuellt inte förrän söndag. Det visar sig!
 
Välkommen åter, vare sig det blir lördag eller söndag!
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så härligt att få besöka de där "hålen i väggen". Det gör nog vi turister alldeles för sällan. Bombas och bläckfisk och allt annat ser ju jätteläckert ut. Mor i huset visste nog precis vad hon gjorde.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Svar: Den ena av mina resdamer - C - är där oftare än vi och hon är expert på att snoka upp "hålen" och när vi 3 sedan åker är det givna matställen.Önskar dig också en skön helg!
Kram
Leontina

2016-03-18 @ 23:03:18
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0