16 december = HETS

Jag skulle bra gärna vilja veta hur det kunde bli 16 december så otroligt fort????? Det är idag, om än bara drygt en timme kvar och hur gick det till? Alldeles nyss tände jag första ljuset och hade gott om tid till allt underbart julstök.

Nå, det är en sanning med modifikation, allt är inte underbart och då syftar jag på städningen. Jag är inte så förtjust i den delen för att uttrycka sig lite fint. Jo, jag gillar den blöta avdelningen, jag diskar gärna, torkar golv och slabbar runt med vatten helt utan problem. Skura toaletter och handfat är ett nöje, men damma, ta ut mattor, dammsuga.......................det är ett STRAFF!
Tyvärr har jag insett att det måste göras och jag gör det, men jag njuter inte! Jag kan heller inte förmå mig att julpynta om det inte är rent, men snart är det det. Jag håller på att mobilisera, så innan det är dags att tända fjärde ljuset ska här vara julfint och då njuter jag.

Fick mail från sonen, han har en nygiftsprayad, numera död kackerlacka under sängen där nere i Sydney. Själv har jag bara vanligt, svenskt damm.

Idag skulle jag göra iordning diverse gåvor som ska överlämnas imorgon i samband med körens julfest. Jag har fått det uppdraget på min lott och det är ganska trivsamt tycker jag. Jag tyckte det nu också, ända tills jag upptäckte att jag på något mystiskt sätt förträngt cirka 10 dagar ur december månads almanacka. Nu kommer vi till dagens datum.

Vilket tjat om 16 december, men KÄRA NÅN: Det är sista dagen att skicka julkort och jag är så antik att jag håller på med sånt fortfarande. PANIK och HETS!! Jag fick helt enkelt planera om och jag lyckades. 17.30 spatserade jag iväg till brevlådan, som töms 18.00, med min julkortsbunt, och släppte ner den. Mycket nöjd skulle jag vilja påstå.

Sen hem och ordna resten och nu har jag fixat den allra finaste jullåda jag kunde komma på, med de enkla medel som stod till buds i min lilla överlevnadsskrubb under trappen. Jullådan är packad med godsaker som jag hoppas vår käre körledare ska uppskatta. Jag har haft en bra konsult för att vinet ska vara gott och inte smaka gammal vinäger. Sen är det diverse goda ostar, kex, grissini, supergod marmelad från Valmas döttrar, ölkorvar och lite smarrig choklad som jag valt själv.  Såna här gånger är det nog inte fel att vara körledare, men som han sliter med oss är han värd allt det där och egentligen mycket mer om vi bara hade ekonomi till det.

Jag har även fixat en liten tackpresent till en annan körkamrat som troget skjutsar mig till och från kören varje vecka. Jag låtsades rådfråga honom om ett bra vin till körledaren och det han då föreslog ska han få imorgon + lite smakbitar från mitt julkaksbak. Så gick hela em och kvällen i julens tecken och det är helt okej när det redan är 16 december!


Kommentarer
Postat av: Inga M

Aha, det finns någon aspekt av julen som inte faller Dig i smaken! Alltså städningen!



Julkort skickas här också, till och med av papper. Några brukar bli på mail men papper är mest, så där en 35 stycken tror jag det brukar bli. Årets postade jag med gamla julpostfrimärken från 2006 och 2005. Vet inte om det är rätt. Kanske får mottagarna lösa ut sin julkort! :-)

2008-12-17 @ 06:48:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Har ALDRIG gillat städning, det är förspilld kvinnokraft, för det är tyvärr oftast de som städar.

Gamla julfrimärken funkar varje december, jag har kollat!

2008-12-17 @ 12:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0