Julbord

Så var det dags igen! Julbord!

Så här års haglar det av annonser i tidningen om julbord av olika slag. Särbons halva av släkten vill gärna att vi ses allihopa nu innan jul och äter julbord tillsammans. Jag är lite mer tveksam, dels vill jag spara mig till julafton, dels tycker jag inte det är prisvärt. Man kan omöjligt tillgodogöra sig mat för runt 400 kronor per person och det är väl det som är meningen, tycker krögarna!

Hur som helst, i år var det "Kilsbergens vilda julbord" som gällde och det kändes faktiskt lite bättre än de tidigare.  Restaurangen är i Ånnaboda, uppe i Kilsbergen. Dagen var disig och väl däruppe var det rejält dimmigt. Vi promenerade uppför backen och i dimman kunde vi skönja huset där läckerheterna fanns.

Redan i receptionen märktes intresset för både vinteraktiviteter och det vilda.



Det var en intressant upplevelse det här med det vilda. Först åt vi oss igenom det traditionella. Jag älskar lax och tog alla sorter, på andra sidan bordet fanns kallskuret och där var lite ovanligheter också, bl a. detta, som är vildsvinsskinka. Den var riktigt god.



Rökt ren, rökt lamm, renkorv, pastrami, viltpaté och julskinka var också gott. Hjort som jag inte vet hur den var tillredd var däremot inte ett dugg gott. Det kändes som man tuggade på något mjukt, vått, lite otäckt, just ingen smak alls.

Min första tallrik, jag tror jag tog tre till med olika sorters mat.



Nästa steg blev det vilda bordet. För dagen fanns, se nedan!


Vi fick en föreläsning om de olika kötträtterna och nu vet jag att krokodilen är extremt hårdlagad, den hade puttrat i 12 timmar för att vara möjlig att angripa med kniv och gaffel.

Om det inte går att se, så är det björn uppe till vänster, det gulaktiga är krokodil,
under björnen är zebran och till höger om den bison.




Vi hade tur som hann med att smaka bison, den var nästan slut när vi kom till bordet.

Jag smakade alla och måste säga att zebran var bäst, den var riktigt god. Bison smakade bara kött, krokodilen kändes som lite halvtorr kyckling i konsistensen, smaken helt okej, men inte det där lilla extra som zebran hade. Björnen fick mig nästan att spy. Den var verkligen allt utom god. Kanske tillagningen inte var bra, eller så är det bara så att ingen av dem i vårt sällskap som smakade, gillar björn. Det måste gå att göra något bättre av köttet än en färsklump på spett.

Tre sorters Janssons fanns också, traditionell, vegetarisk och vildjansson. Den vilda hade hjort och renhack istället för ansjovis, här måste jag vara ärlig och säga att Jansson ska vara med ansjovis. Ingen diskussion!

DAGS FÖR DESSERT!

Jag bara älskar slisk och efterrätter, jag kände mig som jag kommit till paradiset när jag nalkades det här bordet och vilken himla tur att jag är utrustad med två magar (som en halv ko), en för mat och en för slisk! Jag kunde alltså börja om från början på tom magsäck.




Min första portion dessert!



Jag åt av nästan allting och en del tog jag om av, t ex ris à la malta med körsbärssås.

Ikväll tror jag inte att jag kommer att vara så värst hungrig, möjligen törstig.

Det var verkligen ett lyckat julbord och jag känner mig plötsligt lite mer positiv till julbordsätande.
Det var bara en sak som var synd, de brukar ha känguru på det vilda bordet, men så icke denna dag. Jag hade  verkligen velat smaka det som sonen äter med jämna mellanrum där down under!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Åh här vattnas det i munnen! Speciellt med tanke på ris a la malta med körsbärssås. Jag är väldigt svag för körsbär i efterrrätter.



Det låter spännande med alla vilda rätter på julbordet. Och kul med Ånnaboda. Där var jag ju ibland med skolan på ´diverse skidåkning. Åkte med löparskidor i slalombacken kommer jag ihåg! Men nu kanske Du avstod från äventyr på skidor.



Fast jag kan hålla med Dig att det där med julbord för bortåt 400 kr känns fel. Jag äter ju aldrig av sillarna heller och inte Jansson. Oftast blir det mest potatis och fyllda ägghalvor och laxen i olika former. Vildsvin är verkligen gott. En favoriträtt här i huset och jag skulle gärna se att vi kunde jaga några här. Däremot är jag inte säker på att jag vill träffa dem ute i naturen.

2008-12-15 @ 06:54:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, har du ätit björn? Det smakade härsket hår/päls. Håller med dig om körsbär i alla former, helst såna som vi hade i Samsala och Bäck (för ni hade väl också?)

2008-12-15 @ 12:57:25
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Sofie

Herregud vad mycket mat!

Kram

2008-12-15 @ 22:50:10
URL: http://mammistankar.blogg.se/
Postat av: Suss

Sofie, det var faktiskt jättemycket mat och för första gången kände jag mig nöjd med ett julbord.

2008-12-16 @ 16:19:33
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0