Första advent

Jag sjunger i kör! Nikolai Motettkör heter den och jag har varit med i drygt ett år. Första advent sjunger väl i princip hela körsverige antar jag? I alla fall är jag då van vid att det är så. Vår kör sjöng både under högmässan och nu ikväll en "Adventskonsert" klockan 18.00 i Nikolaikyrkan. Den här gången var jag bara med på kvällskonserten och det var så härligt att vara med och  sjunga in advent.

                                   

Små bilder på en stor och pampig kyrka. Ikväll startade och slutade vi även mycket pampigt, med  Otto Olssons  "Advent"  och Händels "Hallelujakör", tillsammans med Örebro Kammarstråkar. Man kan lugnt säga att det var en helkväll för mig. Jag älskar julen och alla förberedelser, gillar att sjunga i kör, tycker mycket om stråkmusik och min käre särbo satt i publiken och tyckte det var jättevackert. Vilken lycka för mig att vi kan dela detta intresse trots att han inte alls sysslar med musik i någon form.

Jag har såklart tänt adventsljusstakarna, både de elektriska och de med levande ljus och nu måste jag visa min allra finaste. Den är smidd i bysmedjan i Samsala utanför Hallsberg och jag fick den i julklapp av min mor och far medan jag bodde långt borta i förskingringen i Västerbotten. Då var det hemkänsla varje jul när jag tog fram den. I år är första gången jag har annan färg än röda ljus, ganska snyggt tycker jag, trots att jag inte gillar grönt så särskilt mycket.
Det är riktiga äpplen om någon funderar på det. De får bytas ut några gånger innan julen är över, järnpiggar är inte så hälsosamt för dem så de ruttnar.



En sista liten notering.
Idag den 30 november kom lilla Hjoklockan hem igen. Den hörde alltså hemma här hos mig och nu har jag fått den av särbon. Jag har världens bästa man!


Kommentarer
Postat av: Sofie

Neee, jag ser ingen större skillnad på dem ;) Jo, Carl Gustav är ju klockren, haha!

På tal om klocka. Vilken fin du fått av J.

2008-11-30 @ 22:35:11
URL: http://mammistankar.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag är jättelycklig över klockan, men den BINGBÅNGAR förskräckligt. Det verket ska dock få vila när det väl tystnar, det räcker med en klocka som slår i huset. Kom och titta på den när du är i stan nästa gång!

2008-12-01 @ 00:26:17
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0