Snart........



Kolla in mitt köksfönster, det drar ihop sig och nu är det verkligen på riktigt. Notera dock att ljusstaken är släckt och det kommer den att förbli till nästa helg då det ÄNTLIGEN är dags. Första advent! Julen är på väg och jag njuter så jag ryser över allt som vi ska göra nu i det här härliga mörkret som råder.

Jag har alltså putsat fönstret, trots att det var minus 2.8 ute och trots att jag inte hittade det fantastiska, ljusblå undret från Clas Ohlsson som fixar fönstren nästan utan min hjälp. Det var min nästansyster Anna som ringde och yrade om den för något år sen. Jag ilade raskt iväg och köpte mig en och måste hålla med att den verkligen är fantastisk. Det är väl nån slags mirakeltrasa antar jag. Efter det strök jag julgardinen och satte upp. Jul och jul, den är röd.

Sen iväg ner till källaren och plocka fram kassarna med adventssaker och det är samma lycka varje år när jag får ta fram det som legat i glömska sen tjugondag Knut. Äsch, det blev fel, nu måste jag rätta mig, jag står aldrig ut så länge. Jag häver ut julen redan på trettonhelgen, för då längtar jag efter tulpaner och sköldpaddor istället för tomtar.

Här har jag inte tid att sitta och blogga, jag har plockat fram adventsljusstakarna för vanliga ljus också. De ska laddas och jag måste leta fram röda ljus till smidesstaken, samt köpa hem små mörkröda Ingrid Marie som barbariskt ska spetsas på piggarna. Det går åt 8 stycken och ett antal att byta med alltefter de ruttnar. På den andra ljuststaken som ska stå på köksbordet tror jag att jag ska ha gröna ljus i år. Får jag samma tokryck som häromåret kan det bli snygga chatteringar på kökstapeten.

Det året var det röda ljus och särbon skulle blåsa ut dem efter vi ätit. Jag fick nån tillfällig sinnesstörning, trodde han skulle blåsa för hårt så det skulle stänka och hojtade NEJ! ! ! Sen hugger jag tag i min gaffel och smackar ner den, rakt ner i ljuset. Precis som planerat slocknade det och..............................................hela väggen bredvid köksbordet blev rödprickig av stearin. Jag bara stirrade. Hur kunde det hända? Det har jag inte förstått än, förmodligen för att jag inte vill. Kärestan sa så lugnt som bara han kan: Måste du ha så bråttom jämt? Den kvällen hade jag det väldigt lugnt, jag satt i kökte med en liten trubbig kniv och skrapade stearin. Men tänk om det händer igen nu  i år, då blir det precis som Calle Bildt sa om förra regeringen: En rödgrön röra!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Ha ha. Du är en riktig julråtta! Jag vet att Du älskar julen med allt pyssel, mys, bak och presentande! Men jag skrattar ändå lite när jag ser att Du redan har allt i ordning till advent en hel vecka i förväg! Det är sååååå imponerande!



De flesta av oss andra dödliga gör det med mord i blicken dagen innan medan Du njutningsfullt startar redan en vecka innan för att kunna njuta i fulla drag så länge som möjligt! Jag antar att Du dessutom snart börjar julbaka och köpa julklappar och slå in dem omsorgsfullt och författa julrim.



Jag försökte skämta till det och skriva julklappsrim en gång i tiden för länge sedan men mötte bara förvåning och hånfulla blickar så jag har inte gjort om försöket.



Jag hatar jul! Det tar mig en månad att hämta mig från julen!

2008-11-21 @ 21:16:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, min kära vän. Höll jag på så här när vi var barn också?



Jag har snart färdigt alla julklappar. Idag har jag gjort iordning de som ska skickas till England. Julbaket är dock inte mer än på planeringsstadiet.



Att komma ihåg i detta sammanhang är att jag just inte firar varken nyår eller midsommar. Tacka vet jag julen!!!!!

2008-11-21 @ 22:59:20
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0