Fullt schema

Nu har det varit lite hektiskt några dagar, visserligen roliga saker, förutom jobbet (som också är roligt), men tiden räcker inte riktigt till.

Igår hade vi tjejträff, eller Damklubbsmöte - ett namn som vi flamsade fram nån gång i början av våra träffar.

Vi är ett gäng kvinnor, sex stycken närmare bestämt, som träffas med oregelbundna mellanrum. Fem av oss gick i realskolan tillsammans på 60--talet.

Vår skola hette Samrealskolan och låg i Hallsberg. Vi var bland de sista i landet som tog realen 1967.

                                          

Fast när vi väl var framme vid realexamen gick vi på Alléskolan. Den är inte så mycket att visa, gamla skolan däremot är en anrik tegelbyggnad där trappstegen nötts av tusentals elever genom åren. Det är alltså försänkningar i vartenda trappsteg, ju längre ner i huset, desto större "gropar".

Idag är huset ombyggt till bostäder. Det är roligt att det får finnas kvar.

Igår träffades vi hemma hos en av "damerna" i Kumla. Vi brukar äta tillsammans och igår tillverkade vi pasta tillsammans. I, som vi var hos, har en pastamaskin och alla hjälptes åt att fixa färsk pasta med tillbehör.

Vi fick två såser, en köttfärssås som I hade fixat och en laxsås som någon eller några bakom min rygg gjorde medan jag och B stod vid pastamaskinen. Det var som en smärre förlossning. B vevade allt vad hon orkade och jag stod och tog emot, först den utplattade degen och sen tagliatellen. Det fordrade precision kan jag t ala om och inte hade jag tid att kolla vad som hände bakom min rygg.

Till slut var all deg bearbetad, utstrimlad och kokad och vi kunde sätta oss och äta en fantastiskt god måltid. Till dessert hade I gjort bärparfait. WOW!!!!!

Hela tiden pratar alla kors och tvärs och vi har otroligt roligt. Det är gamla minnen, relationer, nya barnbarn, resor, smycken, recept och allt som poppar upp i skallarna på oss.

För säkerhets skull bokade vi in en ny träff i början av juni, så det inte blir ett onödigt glapp över hela sommaren.

Inte konstigt att min tid inte räcker till som jag skulle önska.


Kommentarer
Postat av: Inga M

Nostalgi, nostalgi!! Ja, tänk där har vi gått! Mitt klassrum var allra högst upp, H7, hette det. Varför belastar man sitt stackars lilla minne med såna fåniga gamla detaljer när det så väl behövdes plats för nytt som ska kommas ihåg.

2009-04-04 @ 16:03:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga! HUR I HELA FRIDEN KAN DU KOMMA IHÅG NUMRET PÅ DIN SAL?????? JAG ÄR FÖRSTUMMAD OCH IMPONERAD!

2009-04-11 @ 18:10:43
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Iwan Morelius (f.d. Hedman)l

Hej!



Heter Iwan Morelius, men hette då Hedman. Gick i Samrealskolan i Hallsberg under åren 1944-46. Bodde utanför Hallsberg i ett område som då var militärt och hette Dalaberget (ett ammunitionsförråd)

Hade som klasskamrater bl a Claes Sjöberg från Skalleruds Gård, Bertil Kock, senare chef för tandläkarhögskolan, Runa Sjöre´n , Arne Green, Allan Bringe m fl



Klassföreståndare var Ellen Lindehult.



Några fina år i min ungdom, förutom att jag vantrivdes i skolan, vilket betygen visade. Gick om ett par klasser, men då i Vsby dit familjen flyttade 1946 i september.



Iwan (Morelius f.d. Hedman)

bosatt i Spanien sedan 1989 (fyller 80 i november och är alltså en 31:a)

2011-05-12 @ 15:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0