Improvisation med blåbär

Det har varit många blåbärsraider i skogen nu på sistone. Det är inte klokt vad mycket gott man kan göra bara man har plockat ihop lite ingredienser ur skogen och just nu tänker jag självklart på blåbär.

När jag är hemma har jag ett par meter kok- bak- och matlagningsböcker att tillgå, men hos särbon finns bara 3 stycken.
Det är hans egen "Vår kokbok", som han för övrigt har fått av mig, Sju sorters kakor som är min och Annas kakbok som också tillhör mig.

Så står jag där i hans kök med en massa stora, saftiga blåbär och inventerar skafferi och kylskåp. Jodå, det fanns ingredienser så det skulle kunna bli till en mjuk kaka med blåbär. Sen var det det där med recept.

Visst, man kan leta på internet, men jag tycker det är roligare att experimentera och det gjorde jag även denna gång.

Jag utgick från ett basrecept i Annas kakbok som heter "Saftig sockerkaka". Sedan gnuggade jag minnesknölarna hur det s.k. strösslet i äppelmuffins tillreds och så "grejade" jag lite.

Jag smälte smör i en kastrull, hällde i vetemjöl och rörde om tills det smulade sig lite, sen hällde jag på strösocker och lite vaniljsocker. Sist hällde jag i 2 dl blåbär och toppade med detta uppepå smeten i formen och gräddade.

Jag trodde allt skulle sjunka till botten, men det gjorde det inte. Kakan blev väldigt hög och enormt god.



Vi satt ute i trädgården i varsin Baden-baden, med en bänk emellan oss där vi dukade fikat och det var bara så jättemumsigt.
Vi åt två bautabitar var och halvan som blev kvar frös vi in, för jag är inte säker på att jag kan göra om en likandan, då är det bra att ha lite kvar.


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Ja, man kan göra så mycket gott med blåbär.

Och det verkar ha funnits en hel del iår.

Och kul att du lyckades med blåbärskakan utan ett speciellt recept och kan tänka mig att den blev god.

Kram

2009-08-19 @ 23:20:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Jag kan bara säga om kakan, att den var försvinnande god. Det jag visar på bilden är efter att vi tagit varsin bit. Du kan lätt föreställa dig hur lite det var kvar sen vi backat.

2009-08-20 @ 08:56:44
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Verkligen! Vilken höjd!! Och med blåbär i dessutom! Kanske vispade du smeten i en timme? ;)

2009-08-20 @ 19:13:40
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Visst är det otroligt vad mycket man kan, utan att ha en aning om förrän man törs testa.

Nej, jag vispade inte en timme, då hade jag väl fått tennisarm!

2009-08-20 @ 21:46:22
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: vivan

Vilken hög och fin sockerkaka!

Mums!! Nu är det du som frestar...ha,ha,ha!!!

Kramen!

2009-08-20 @ 23:26:01
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Suss

Vivan, Jag bara hoppas att jag kan åstadkomma en liknande nästa gång jag testar och då ska jag också skriva upp hur jag gjorde. Kram

2009-08-21 @ 08:13:42
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0