Söndag i stad och skog

Idag har jag återvänt till min normala status, dvs jag känner mig utsövd och redo för nya "prövningar" nästa vecka. Detta är faktiskt sant, men jag sov till 10.40 idag och det var JÄTTESKÖNT!

I köket väntade kärestan som svarade så här, när jag ropade hans namn:
"Är du vaken nu, vill du att jag ska börja med frukosten?"
"Ja tack, men jag måste duscha innan jag kan äta."

Det där med duschandet är ett måste, det är ett välkänt faktum att jag behöver det för att vakna.

Jag kan inte heller tänka mig att äta frukost innan det är avklarat, för jag måste vara påklädd när jag sätter mig vid frukostbordet. Däremot älskade jag att äta i sängen för ett antal år sen, men det var innan jag bytte ut min te och smörgåsfrukost mot yoghurt med gryn och frön.

Efter vi ätit och klarat av lite praktiska göromål innan vi styrde kosan hem till särbon. Jag skulle till skogs och han har bättre koll på sin skog, än vad jag har på min. Jag hittar varken ut i den, eller hem igen, utan honom.

Jag kunde konstatera att min kära Apollo stod ute och hur attraktiv är inte den för en cykeltjuv? Sen såg jag att den var tjudrad vid altanstolpen, så jag lugnade ner mig. Skjulet där den står är under ommålning, sen ska den in där.


        
               LIka väl som en Rolls Royce har cykeln en frontprydnad


När vi hade fikat där på baksidan drog vi till skogs. Jag var rustad med gummistövlar, "Plocken", liten hink och två burkar, vass kniv och korg. Här skulle skördas och inte skulle lite regndränkt skog hindra mig.

Första stället hade gott om blåbär, men inte en endaste liten svamp. Jag hann få en nästan full plockare innan särbon kom tillbaka från sin rekognoceringstur.

Vi bytte ställe och nu gick det bättre. Vi fick gå en bra bit och ganska blött var det stundtals, men vi hittade kantareller. Plocken hamnade under tidningen i korgen, jag plockade svamp i min lilla hink och mannen direkt i korgen.

Vi var ute ett par timmar. Vad skönt det var och vad nöjd jag är över resultatet. Förresten var jag ute i lillskogen nära hemmet och plockade en liten hink till med blåbär, innan vi åt en sen middag med kött och kantarellsås.



Nu pågår rensning, jag tog bara en paus här vid bloggen!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Roligt att Du hämtade Dig så snabbt från bloggtröttheten!



Man kan ju bara gratulera till svampen och blåbären!

Vågar man gissa att det blir blåbärsmuffins eller nåt!

2009-08-23 @ 23:55:45
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Alldeles rätt, det ska bli Ellikas blåbärsmuffins, även om jag tycker det är mer kak- än muffinskonsistens.

Jag kan nog få fler bloggsvackor, bra att erkänna detta faktum för sig själv.

Visst är cykeln en pärla?

2009-08-24 @ 08:26:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: marma

Har DU också hittat kantareller? Vad är det för fel på min skog, tro?

Måste nog ut och titta igen.

Kramar/marma

2009-08-24 @ 15:21:24
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Jag får väl säga som alla andra: Vi gick bara rakt in, dock måste jag tillstå att särbon valde stället där vi skulle in.

Det finns i alla fall gott om kantareller i år, för t o m min lilla dotter har "bara gått rakt in" och hon hade ingen som valde ställe åt henne. LYCKA TILL! Kram

2009-08-24 @ 19:52:25
URL: http://leontina.blogg. se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0