Bullar och kakor

Gårdagskvällen tillbringade jag till stor del i köket!

Det tillverkades ätbara godsaker inför kommande julhelg. 

Kära dottern och hund, kom ett tag på eftermiddagen, för att vara med, men det blev inte så mycket stök för oss tillsammans.

Först skulle vi klä färdigt tallen hade jag tänkt och sen ge oss ut i köket. Hon hängde dit lite garntomtar och halmsaker, sen blev det lek med hunden, som själv nosat reda på en studsboll i en korg.

Efter leken placerade hon ut tomtar och hjärtan i några blomkrukor, såna där pinnar med dekor som man får när man köper en julblomma. De brukar jag spara och trycka ner i mina ganska fula och torra pellor, för att blicken kan få fastna på något annat än deras tynande tillvaro så här års.

Vi drack lite te och tiden gick, sen kom kärestan hem och då kom vi på att min havererade cykel stod i snön utanför hennes hus. Han skjutsade hem henne för att samtidigt ta hem cykeln för vinterförvaring. 

Då samlade jag ihop lite energi och tog jag bättre tag i köksstöket.

Först bakade jag ut cockiesdegen och trots att vi är litet hushåll numera, hade jag ändå förstås gjort dubbel sats. Det blev cirka 100 kakor, men de brukar ha en strykande åtgång - urgoda att hastigt doppa ner i teet och sen in med hela i munnen, så de går nog åt. Jag kan lätt trycka i mig 8 - 10 stycken på en gång. Suck!

Här är ena burken full med mumsiga mandel- och chokladfyllda cockies.


När det var färdigt och ugnen ändå varm fortsatte jag, nu fick jag hjälp av kärestan. När det inte handlar om kakor och annat slisk är han gärna i köket han också.

Det var inte saffransbullar som var på gång, inte ens vetebullar. Det var älgbullar!

Han kom ångande och ställde sig och blandade älgfärs med fläskfärs. Sen parkerade han vid spisen och rörde i kastrullen med smör, lök och lite annat jox som skulle ner i smeten.

Jag hade ett helt kilo älgfärs och 4 hg fläskfärs, så det blev ganska många, stora bullar.

Jag steker dem alltid i långpanna, hur enkelt som helst.

Det blev 37 stycken, större än pingisbollar, fast ovala och JÄTTEGODA!!!!



Sen tog jag kväll, sjönk ner i soffan och tittade på TV !

Kommentarer
Postat av: Åsa

Bullmamma :-D

Själv har jag stått i köket i kväll och bakat knäckebröd på 3 pkt jäst... gott var det, var ju tvungen att smaka lite ikväll. Resten ska vi ha på julafton.



Ha ett riktigt trevligt lov nu, själv har jag en jobbdag kvar innan julledigheten.

2009-12-21 @ 00:04:19
Postat av: Suss

Åsa, Det goda knäckebrödet hade jag glömt och nu är det färdigbakat ett tag framöver som du väl förstår, efter dagens bravad! Kram´!

2009-12-21 @ 21:59:37
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0