Spring på julmarknader

Om jag blir tjatig med tanke på ämnet, går det bra att sluta läsa HÄR!

Vi har varit på julmarknad igen, ja faktiskt har vi det. Jag har inte fyllt min kvot än, det blir nog minst en till och det är inget att göra åt, bara att rätta in sig i ledet, som kärestan brukar säga.

Det blir mer konserter också för den delen, så hur jag ska hinna baka nya obrända saffransbullar + en hoper kakor står skrivet i stjärnorna. Det ordnar sig säkert, men i nuläget har jag lite dålig koll.

Nu går vi på julmarknad i regn och rusk i Nora, lördagen 5 /12.



Jag är inte överdrivet rädd för regn, för jag är inte så söt att jag smälter. Det värsta som händer är att håret krusar sig lite, men det står jag ut med numera, det är rentav praktiskt!

Vi blev förvånade att det trots det ihärdiga strilandet var så pass mycket folk ute.

Det är extra mysigt i Nora, för de har en massa små marknader på innergårdarna. Man går igenom en gränd eller annan passage och därinne finns en massa marknadsstånd med olika försäljning.





Innan vi kom fram till nästa gård passerade vi ett skyltfönster. Där hängde någons fina julaftonstunika i fönstret - dock inte min!

Paljetter i all ära, men för mig är de för evigt förknippade med sambadresser, ända sedan barnens gudmor höll på och tillverkade sådana. Hon hade ett helt skåp fullt med paljetter och glitter och gjorde de mest fantastiska, minimala skapelser som hon sen dansade i, med Ume Batucada.



Vi vadade vidare och in på nästa gård.



Där var ett stånd med lite roliga tomtar, som jag aldrig sett någon annanstans.



Tomtefar själv hade kastat sig upp i schäsen, han ville nog hem till Rovaniemi, där det är vinter.



In till nästa gård är det två fina portar som självklart var öppna idag. Det var lite svårfotograferat, för folk hade inte så bråttom ut ur porten, som in.



Därinne på den gården stod "vår" vän från Kloten, så nu har vi den goda salladsosten ett tag igen. Den tar slut fortare än jag kan förstå. Väldigt god!



Mistlar i massor, men det är för tidigt än. Jag är inte tillräckligt okysst än!



Nu kände jag mig nöjd på marknadsupplevelser, det återstod bara en tur till Hemjord. Jag behövde förnya mitt förråd av Norakaffe, samt inköpa en julklapp till bonussonens sambo. Hemligt, hemligt!

Utanför satt en lovande skylt.



Förresten vad då? Vem har inte det?

Jag har också ett helt rum med julklappar.

Jag har ju ett julklappsrum  -  året runt dessutom! ! ! !

Väl inne insåg vi att 75 % av alla marknadesbesökare också valt att gå inomhus. Trångt, trångt var det.

Lite fin keramik som jag var livrädd att slå ner med någon blöt ärm eller kasse.



Fort gjorde jag mina ärenden och någonstans efter vägen hade vi varit inne på en brödbod och köpt varsin bulle. Jag var mätt på julmarknad i regn och sugen på bulle och te - utan regn.

Vi drog oss mot bilen!

TYPISKT!

Regnet hade nästan slutat helt insåg vi, när vi började gå.



Det där julklappsrummet missade jag helt, det var för mycket folk!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Va festlligt! Du måste alltså ha varit i Nora samtidigt som min närmaste kollega; Ingrid. Hon var där med sin mamma och hälsade på en syster. De var också på marknad! Världen är liten!

2009-12-08 @ 18:55:14
Postat av: anne

Inte en julmarknad har jag hunnit med, misstänker att det inte blir en endaste en heller...

2009-12-08 @ 20:17:08
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: annbritt

Vi hade faktiskt besöksrekord trots regnandetL...

kram annbritt

2009-12-12 @ 16:25:37
URL: http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0