Irland dag 3 - del 1

Lördag 20 juni

Idag sov vi till nästan 9. Det är nog det tystaste hotell vi någonsin bott på.

Mer hets i matsalen idag, men lika bra mat ändå. Vi åt en riktigt stadig frukost. Sen blev det "litteraturstudier" på rummet, så länge att jag blev tvungen att reagera och komma med några kommentarer om hur långa kapitel det egentligen var i särbons bok. Vi har en liten oskriven regel, att den som läser måste få läsa ut kapitlet, även om det är något annat, icke tidsberoende på gång.

Till allt elände var det bara en sida kvar till nästa kapitel och det såg jag. Till slut kom vi iväg och idag var jag rätt klädd från början.

Vi gick längs Liffey till O´Connelstreet och där hoppade vi på gröna bussen till katedralen.

                   Gångbron som vi gick på över till "andra sidan"


Nytt brobygge som liknar lyran som verkar vara någon nationell symbol


"Custom House Quay" fanns statyen "The Famine Statues", symboliserande den stora svälten och hungersnöden i mitten av 1800-talet då Irland förlorade mer än 1 miljon människor genom både svält och emigration. Skulptören heter Rowan Gillespie. 

 

                         Four Courts en bit närmare stan.



När vi väl kom fram till bussen hade vi passerat uteliggare, A-lagare, turister, influgna tiggare med pappersmugg, personer med annan klädsmak än vår och all slags folk.


Jag tyckte inte riktigt att kavajen matchade byxorna, men då fick jag höra att jag var petig.


Särbon gjorde en noggrann observation av två kvinnor som verkligen var välpackade och då menar jag bagagemässigt. De hade varsin gigantisk ryggsäck - på ryggen naturligt nog och en var i mer normalstorlek fram på magen/bröstet. Ganska välklädda och stod i ett gathörn och såg helt vilse ut. Då kändes det ganska skönt att sitta på bussen och bara ha 2 regnjackor, resedagbok och Irlandsbok i packningen.

Just nu sitter vi på "The Bald Barista At Avalon House-Café" och har fikat. Särbon en muffin och kaffe Americano, som var så starkt att skeden nästan frättes av och jag en cappuccino med fruktscones, smör och jordgubbssylt.
Den skallige baristan gjorde ett väldigt fint ansikte på toppen och den var jättegod.



Längs vägen passerade vi en väldigt osvensk dragning av kablar utomhus.



Nu är vi redo för nästa etapp. Ska se om vi hittar en marknad som ska finnas i närheten.

Det gjorde vi och den var som vilken skräpmarknad som helst. Det vore bra om de som skriver resehandböcker uppdaterar sig ibland - second hand och antika smycken stod det i vår bok - HÖ! ! !



Vi gick runt och tittade på allt och det fanns ingenting mer än möjligen en sjal som tilltalade mig,  men 10 Euro - nej tack! Det finaste jag såg där var Cup cakes, men inte ens det köpte jag.



Det fanns lite roliga klänningar också, men jag är inte direkt den som använder klänning!



Vi fortsatte längs gatan 


 
och hamnade på Temple Bar.





Där kunde de ta betalt. Ligger man mitt på värsta turiststråket så kostar det.
1 liten Jäger, ½ pint Paulaner och en Kaluha med cola 20.70 Euro - no comments!

Lyfte man blicken uppåt möttes man av detta



Vi satt där länge och det var levande musik, en duktig kille med gitarr som sjöng väldigt bra. En massa irländska ballader och de enda jag kände igen var en variant av "Waltzing Mathilda" och "Whiskey in the jar"



Janne satt helt fascinerad och stirrade på en diskret klädd, biffig man med hörsnäcka kopplat via en spiralkabel, som ringlade som en orm längs halsen på honom. När jag väl fick ögonen på honom fick jag reda på att han hade stått där hela tiden vi varit inne på Temple Bar. Han stod mitt i hörnet och spanade uppåt backen och neråt gatan runt hörnet.
Genast skenar min fantasi i raketfart och instinktivt kände jag att jag ville ducka, för vad var det han väntade på? Var det något speciellt på gång?
Det hände ingenting och lika bra var det.

Själv var jag fascinerad av serviceautomaten på damtoaletten. Här kunde man få alla sina behov tillfredsställda.

             Tamponger, bindor, godis, tuggummi och kondomer.


Till sist hade vi druckit ur vårt dyrbara innehåll i glasen och gick därifrån.

Det var trånga gränder, lite som i Gamla Stan. När vi vimlat runt en stund kom vi ner till Liffey där man tydligt såg att det var ebb.



Vi gick över "Ha´Pennybridge" över till andra sidan.




Den heter egentligen "Liffey Bridge", men det kostade en halv penny i tull att gå över, ända från invigningen 1816 fram till 1919. Därav namnet "Ha´Penny Bridge".

Vi gick rakt in på en gata med lite gamla hus och sen svängde vi in på en parallellgata till floden och hamnade bland vanliga bostadshus. Sånt är alltid roligt och intressant att titta på. Vi svängde igen och kom precis ut vid den bron som gick över till puben Brazen Head.




Den säger sig vara stans äldsta , då den härrör från 1198, men den nuvarande puben byggdes på 1750-talet, på samma ställe som den gamla.

Nog för att spolanordningen till toaletten var gammal, men inte från 1750 i alla fall.



Lite finare interiörbild än toaletten.



Vi satt ganska länge där också och åt grillad panini med äkta skinka, så äkta att den t o m hade svålen kvar mitt inne i mackan. Inget som tilltalade oss direkt, men skinkan smakade verkligen som skinka ska. Cheddarosten hade sin karaktärisktiska kraftigt orange färg. Till denna macka fick särbon pommes frites. Det kan man tydligen ha till allt.

Det var varmt och skönt, vi satt ute, tyvärr sitter alla rökare också ute numera, men man kan inte få allt och det var inte så störande då uterummet var rejält tilltaget.

Fortsättning följer snarast, men nu måste jag ta en liten paus!

Kommentarer
Postat av: Tanten

Nu känner jag att jag blir avundsjuk. Jag vill ha semester på en gång.

2009-07-08 @ 20:36:51
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Suss

Tanten, Visst blir man ressugen när man ser vad andra har gjort? Jag förstår dig, jag är likadan. Hoppas du får en skön semester om det är så att du går och väntar på den.

2009-07-08 @ 22:12:49
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: marma

Poff!

Jag längtar tillbaka!

Den halva pennyn bron - den är ju mitt i allt!

Jag lutar mig tillbaka och bara minns......

Kramar/marma

2009-07-08 @ 23:19:38
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Kul att du får bli nostalgisk av vår resa. Lite till Dublin blir det, sen far vi ut på ön! Kram

2009-07-08 @ 23:51:55
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Inga M

Jag läser och njuter av att få följa med Dig o J på resan! Du skriver så bra om det Ni upplever och så många bilder!



Jag får en känsla av att irländare har en helt annan klädstil än vi är vana vid. Och det gäller inte bara mannen med träningsbyxor till kavaj.

2009-07-10 @ 08:33:07
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Vi såg mycket man inte är van vid, men det är ju lite det som är vitsen med att resa -att vidga sina vyer och få lite mer kunskap, insikt och inte minst ha roligt.

Det kommer mera!

2009-07-10 @ 13:45:54
URL: http://leontina.blogg. se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0