Italien dag 2 - del 1

Torsdag 16 juli

Sovit i 9 timmar i ett sträck = utsövd ! 

Det blev lite morgonhets, men jag hann duscha, göra mig iordning och äta frukost, med kaffe ur espressoapparaten - något som jag aldrig hade trott vara möjligt för bara ett halvår sen. Te gick inte att få fram, för ingen vågade testa att få liv i gasspisen.



Frukosten bjöd italienska kören på, de hade köpt enorma mängder mat till oss.





Borstade tänderna och var redo för avfärd till Novi Ligure i tid. Det var marknad där och dit ville vi alla utom K. Jag hade tillfälligt glömt att vi var i Italien och där gäller inga direkta klockslag. Det blev lite väntan på bänken innan alla var samlade och våra skjutsar på plats, men efter det var det marknad som gällde.




C skulle åka och möta L i Allessandria när han kom från Milano, så jag och A gick runt där bland alla marknadsstånd och tittade. Vi behövde lite tunnare kläder båda två. Det är VARMT ! ! ! !




Det blev en del linnen och vi köpte också varsin prickig klänning för 5 euro styck, jag en svart med vita prickar och A en grön. Det var jätteroligt att gå runt där och titta och köpa lite allt möjligt. Till all lycka hittade vi solfjädrar och det var precis vad vi behövde.



Jag var på jakt efter en avbitartång, för jag hade lyckats med konststycket att låsa in mina nycklar i resväskan. Det fanns dock ingen där på marknaden. Rafaella i italienska kören skulle fixa låset, sa hon, men när hon beskrev metoden blev jag lite skeptisk. Hon skulle använda stämjärn och klubba, på ett hänglås som var 2 cm brett. För säkerhets skull bestämde jag mig för att fortsätta söka efter en tång.

Vi gick till Terazza och åt en fantastisk lunch. Jag tog en limocello till espresson efteråt och när jag frågade vad det var för sort fick jag erbjudande att köpa en flaska där på restaurangen. Den var så god att jag inte tvekade. Jag köpte en! Det är olika i olika länder hur man ser på det här med alkohol.

KM skulle öva lite på musikskolan, C hade åkt iväg, B skulle planera och det är det han håller på med här.



A1, A2, M och jag promenerade omkring i Novi och sög i oss alla nya intryck.

Anslagstavlan består av dödsrunor. Man klistrar upp dem så här, kanske de finns i tidningen också, men den här typen av anslagstavlor såg vi på flera ställen.




Det var siesta, men Supermarket var öppet och där köpte A1 och jag lite överlevnadsgrejer - vatten, avbitartång, deodorant, våtservetter och en Jäger (för senare behov hos kärestan).

Det var varmt, men riktigt behagligt i de små gränderna där husen skuggade.
Det är en blandning mellan gammalt och nytt och inte så stort just där runt musikskolan. Vi stötte ihop med A2 och M och gick tillsammans ett tag.


                                                    Gammal port



                                                 Trompe l'œil

                                    Inglasad gång mellan husen


       Vi drog iväg upp genom en gränd och gick "baksidan" tillbaka












                                  Portarna kunde se väldigt olika ut






      Tillbaka till musikskolan för avfärd mot Casale!

                       Fortsättning följer snart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0