Göteborg

I torsdags var vi på skolresa till Göteborg med min klass. Jag arbetar i en högstadieklass på grundsärskolan när jag inte håller på med musikterapi, som är min huvudsakliga sysselsättning. Vi fick en strålande lagom varm och vacker dag och det är verkligen något att vara tacksam över.

Tidigare resor till Göteborg har vi åkt Paddan, varit på Universeum, ätit på restaurang och gått på Liseberg. I år hade våra 11 elever fått välja mellan 5 olika aktiviteter, innan det var dags för Liseberg.

Två ville gå på Maritiman, två på Naturhistoriska, en på Universeum och sex stycken ville gå på stan. Två av dem ville bara titta på kläder, smink och dylikt "tjafs" (är man tonåring så är man och då är dylikt tjafs bland det viktigaste som finns för många). De andra fyra ville titta på leksaker och dataspel.

Innan detta gick av staplen var vi en hög som åkte med Paddan. Det är ganska mycket intressant man får se under den rundturen, det här konstverket t ex.



Just den här dagen var det för högt vattenstånd, så vi kunde inte åka under bron "Osthyveln", men det var flera låga broar, så vi fick i alla fall ligga ner på durken för att inte bli halshuggna, eller i alla fall nästan halshuggna.

Folk satt överallt i det vackra vädret och åt lunch och olika våghalsiga sittplatser hade de också.



 Konstverk fanns en del också där vi passerade och även där lunchade folk.



Sen kom vi till Feskekörka och den är alltid lika "god" att besöka. Nu blev det bara en titt!



När vi kom ut på öppet vatten ingick även dusch i priset till de yngre passagerarnas stora förtjusning.




Läppstiftet kallas det här huset som egentligen heter Lilla Bommen. Skanska-skrapan och Vattenståndet heter den också, det är bara att välja.


Barken Viking som är ett flytande hotell, numera fånge sen en ny bro byggdes, som den inte kommer under.
Jag har övernattat på den en gång när jag var på kurs i Göteborg för några år sen. Jag hade sjöben när jag steg upp på morgonen, det kändes lite speciellt med tanke på att den ligger fast förankrad. Det gungade ändå!



Vår väg tillbaka gick längs Kungsparken och där blommade Rhododendron som bäst.



När vi väl kom till Liseberg rusade alla iväg till olika åkattraktioner. I kraft av min ålder åker jag inte allting längre, faktum är att det har blivit avsevärt mindre numera. Lisebergsbanan t ex har jag åkt färdigt, Balder har jag inte ens drömt om att testa, än mindre Kanonen. Pariserhjulet går bra och Kållerado åker jag gärna, gillar vatten och båtar, tål gupp och att bli duschad.



Jag  följde också med ett par av killarna upp i Lisebergstornet utan att tveka.



Däruppifrån hade man en hisnande utsikt, och vi snurrade långsamt runt några varv så att man hann se och fotografera.




  Nere på marken var det gott om blommor, rhododendron och azaleor.



Just när vi skulle lämna Liseberg mötte vi det här gänget. De hette "Kennets Kula Klan" och förhoppningsvis var det tre K.na det enda de hade gemensamt med en annan klan på K. De var jätteglada och ställde gärna upp på bild på min blogg. Han med hornen var klanledare.
Samtliga håller i 5-kampshäften, så de skulle säkert göra sig en rolig kväll. Undrar vem som vann?



Han längst bak fuskade lite, han har mockajacka på sig över "lucialinnet".



Vi kom hem 1 på natten, lång, lååååång, LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG dag, vi startade 6.15!
     MEN, vi hade en jättelyckad, urrolig resa - den måste vi göra om nästa år!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag bara hatar såna här resor. Tur att någon gillar dem! Och åka karuseller - aldrig

2009-06-04 @ 07:01:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga lilla hjärtat, har du din positiva dag???? Kram på dig!

2009-06-04 @ 09:34:22
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Thalina

Fina bilder från Göteborg där jag bott en gång i min ungdom.Nu har jag tittat och läst ifatt mig i din blogg och hoppas nu att jag kommer att kunna kommentera här i fortsättningen också.Det är så roligt att läsa om vad andra människor gör och hur de lever.Kram Thalina

2009-06-05 @ 07:16:26
URL: http://thalina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0