Blommor ute och inne, idag 20 mars

Det är plusgrader på dagarna, men inte på nätterna. Trots detta lilla minus (vitsigt) händer det massor med naturen och jag kollar förstås på det jag har närmast mig, åtminstone under veckorna när jag inte har så mycket fritid.

Så vill jag ha blommor inne också och det fixar jag lätt hos Anette på Varberga Blommor - stans bästa blomsterhandel. Därifrån kommer även de små hararna framför vasen. Söta som bara den!

Jag är väldigt förtjust i tulpaner och det kan man lätt frossa i så här års. Jag är dock lite udda, tror jag i alla fall, för jag gillar de bäst när de är på väg att förfalla helt. De antar de alla möjliga former och färgen kan också ändras. Jag brukar säga att: "De beter sig".  Det är precis vad de gör, de beter sig som de vill, inga mer gnisslande stjälkar som står upprätt i vasen och slår ut långsamt dag för dag, allt kan hända.

De här köpte jag förra fredagen och nu är de verkligen härliga. Ett par har hamnat i komposten, för de valde att vika sig, ett beteende jag inte är lika förtjust i. De är som skirt siden! (Skirt skärt).



Sen var jag tvungen att slinka in i blomsteraffären igår också och då köpte jag en ranunkel tillsammans med något som heter Kängurutass. En märklig blomma som jag aldrig sett förr.



På min väg hem från jobbet passerar jag ett stort villaområde. Där är det flera trädgårdar med Magnoliaträd. Döm om min förvåning när jag fick se att de hade börjat knoppas och det redan i förrgår. Idag tog jag med kameran, jag var bara tvungen att föreviga det.


Knopparna är alldeles tjocka.


Full av våreufori dök jag ner i min egen blomrabatt när jag kom hem och det var bara ogjort att jag hävde ur mig ett vårskrik à la Ronja Rövardotter.



Jaha, tänkte jag, kan krokusen komma upp och blomma från ena dagen till det andra, måste jag kolla hur det står till med mina sippor. Jag har blå och röda och nu får ni titta riktigt noga, för de är där, jag har nyss sett dem.

Jag lät löven vara kvar, om det skulle bli kallt till natten. De står ju där utan strumpor och skor!

 
                                                      V Å R !

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fina blommor, jag har också varit och köpt lite nytt till fönsterbrädorna idag.



Det var mellan de där två hararna jag valde....



Trevlig helg kära arbetskamrat... vi får fortsätta vår tradition snart...

Kram på dig

2009-03-20 @ 20:49:03
Postat av: Suss

Åsa, det är ingen ide du försöker vara anonym....! Jag känner mina vänner! Så klart att vi ska fortsätta, men vi har precis börjat. Hoppas det blir många gånger framöver! Kram!

2009-03-20 @ 22:36:19
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det är ju helt otroligt! Du gillar också bedagade tulpaner!!?? Var det något vi fick med oss från vår barndom? Jag vet ingen mer än jag själv som som gillar tulpaner i det här tillståndeet.



Precis som Du så har jag dem kvar när de börjar bli så där sidenartade och ibland står de någon vecka så. Igår slängde jag några som var precis så där och som stått rätt länge.



2009-03-21 @ 05:58:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Härliga foton.

Samma här att det är plusgrader på dagarna men inte på nätterna.

Men det är så underbart att veta att våren nu är här

och även att dagarna blir ljusare och längre nu.



Mysiga blommor du skaffat.

Och Kängurutassen ser verkligen spännande ut.

Jag har heller aldrig sett en sådan förut.

Hoppas du visar oss hur den ser ut när den blommar....

blir ju så nyfiken ;-)



Och ja, Magnoliaträd är så underbart vackra också när de blommar.

Ha en bra fortsatt dag.

Kram

2009-03-21 @ 13:16:18
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, det blir bara mer och mer som går ihop om du förstår vad jag menar. Jag känner en till, hon är också från Hallsberg, hur ska man tolka det? Det kan vi försöka lista ut nån gång när vi sitter tillsammans och kuckelurar över livet på något trevligt ställe.

2009-03-21 @ 14:11:33
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Den där kängurutassen blommar visst redan, jag frågade på affären och enligt henne är blomman där de där fransarna böjt sig uppåt. Det är bara grönt, men stjälken är ju ganska färgglad. Rolig är den i alla fall och ranunkler tycker jag är väldigt fina. Jag ska dock hålla lite koll på tassen och se om det händer något mer.



Nu ser jag fram emot när magnolian blommar, men det dröjer nog lite till, för vi ska få kallare nästa vecka.

2009-03-21 @ 14:15:20
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Så mycket fina blommor det var här :)

Härligt vårigt inlägg.

Ja, nu får vi hålla på Östgöten Magnus så han tar hem guldet nästa vecka...

Önskar dig en trevlig lördag

Kram

2009-03-21 @ 15:20:23
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki Enbom, Jag chockade min omgivning igår med att säga att jag nog skulle rösta på Magnus nästa fredag. Det är något jag aldrig gjort förr, men han är så trevlig i sin framtoning att jag tror jag gör det.

Idag är det ännu mer blommor som slagit ut, ska nog sätta in lite mer bilder senare.

Skön lördagkväll önskar jag dig.

2009-03-21 @ 16:18:28
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Åsa

Inte meningen att vara anonym... men det förstod du nog ändå!

2009-03-21 @ 17:36:50
Postat av: Suss

Åsa, det förstod jag! Trevlig lördagkväll! Kram.

2009-03-21 @ 18:19:31
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0