Sakta vi gå genom stan

Igår var det en riktig vårdag och då måste vi ut och nöta lite på skosulorna.
Vi pratade entusiatiskt om Naturens hus, nu när våren har tagit ett steg närmare, men...... (som Tony Irving säger)

När man är särbos har man inte alltid rätt sak på det stället man befinner sig och så var det för särbon. Han hade bara s.k. promenadskor med sig. Bara att tänka om och då fick det bli en promenad i stan istället.

Dottern kom och hämtade lite mat härhemma, sen skjutsade hon oss till söder. Jag hade kameran i handen och fotograferade vilt. Jag har insett att det är gott om intressanta byggnader i Örebros centrala delar.

Här kommer ett litet smakprov. Krämaren som är från 1963, med sina bostadshöghus på taket. Däruppe finns träd, buskar , gräsmattor och allt som hör till ett bostadomårde.




Mitt emot Krämaren ligger det här huset. Man blir lätt hemmablind i sin egen stad, vi har massor med fina hus här, såna som vi står och stirrar på, när vi är på storstadssemester ute i Europa.



När jag var på väg till kören i onsdags gick jag förbi Rudbecksskolan. Den hade fasadbelysning och jag blev stående och konstaterade : Vilken pampigt byggnad!



Ingången, där det står "TEKNISK ELEMENTARSKOLA" ovanför dörren.



Så kom vi fram till Nikolaikyrkan. Den är verkligen fin och där sjunger jag med i Nikolai Motettkör. En otroligt trevlig kör!



På Stortorget mitt emot kyrkan står Engelbrekt.



Från hans sockel, där jag står och fotograferar,ser kyrkan ut så här!



Till höger om sig har Engelbrekt rådhuset som numera  (sen nyår 1999) har ett fint klockspel.



Här är några av figurerna som visar sig.

                                                   "Vikingen"

                                                   Olaus Petri

                                                        Cajsa Warg


En titt ner genom Färgaregränd när vi gick förbi.



Nu är vi framme vid slottet där landshövdingen bor. För tillfället har vi en kvinnlig landshövding - Rose-Marie Freban.



Vid Storbron tar jag paus ett tag, promenaden fortsätter ikväll eller imorgon. Nu ska vi bort på kalas!

Kommentarer
Postat av: Herta

Härligt med promenaden Du tog. Jag blev glad av att se vissa bilder...Krämaren, detta monument.Rudbeckska skolan. Jag vill spara hem den bilden? Sonens pappa gick på utbildning där när vi träffades. Minns inte att den ser så stor ut skolan.Aha Du sjunger i Motettkör i Nicolai.Förstår att det finns mycket körsång i Örebro.

2009-03-22 @ 16:19:24
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Det finns mycket fint om man bara stannar upp och tittar lite extra. Spara hem vilka bilder du vill, för mig går det bara bra.



Sjunga i kör är underbart, jag har nästan alltid gjort det och vad bra jag mår när jag varit på kören!

2009-03-22 @ 18:36:26
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, det var många vackra hus.

2009-03-22 @ 18:43:23
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, man blir lätt hemmablind. Jag ska ha lite bättre koll i framtiden, leka lite turist på hemmaplan.

2009-03-22 @ 19:30:22
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0