Skillnad då och nu!

Då var för några veckor sen och nu är idag. 

Idag har jag varit ute och njutit i det allra första riktiga vårvädret. Ok, helgen på Öby kulle var skön, men idag har det känts som våren faktiskt bestämt sig för att komma.

När jag kom hem dängde jag in min ryggsäck och posten i hallen, vände på dörrmattan och gick ut igen, för solen sken och fåglarna kvittrade.

Jag gick samma rutt som för bara några veckor sen och den gången hade jag kameran med mig. Idag var jag så fylld av eufori över vårvädret, att jag glömde den hemma. Därför tänker jag lägga in de bilder jag tog då - vinterbilder.

På andra sidan bron ligger Hjärsta och Baronbackarna.

Hjärsta är gammalt och anrikt, många stora villor och stora trädgårdar, dyra hus så klart. Av en del anses det fint att bo i Hjärsta och det finns många som kallar det för "Gamla Hjärsta".

På min sida bron ligger nämligen "Nya Hjärsta". Det är också gammalt och har många villor, kanske inte lika gamla, inte lika stora och definitivt inte lika anrika.

Baronbackarna byggdes på 50-talet och är ett stort hyreshusområde. Jag gillar det, men det är väldigt långt från Hjärsta, trots att de ligger bredvid varandra.



Gatorna i Barnbackarna har fått namn efter två örebroprofiler, Hjalmar Bergman författare och Lars Wivallius poet. De levde inte samtidigt. Jag vet inte varför just de har fått låna ut sina namn till gatorna, förmodligen för att de är kända örebroare.

Vid varje infart finns en bit ur Lars Wiwallius diktning med en bild och en symbol som barn lätt kan känna igen, så att även de hittar hem. För det ser ganska likadant ut, trots att husen har olika färg.







Så här mycket snö var det inte idag, men nog ligger det fortfarande kvar en del vitt på backen.

I Hjärsta finns Krukmakaren, ännu en keramiker som jag kollat in och bl a köpt en temugg av.

Han både bor och har sin atelje i det här blå huset.





                             Vi kikar lite i hans fönster!



Där finns mycket fint kan jag tala om, här på bordet står vårt vattentorn Svampen. Det kanske inte jag är så sugen på att äga, men det kan nog vara en turist eller ex-Örebroares högsta önskan. Smaken är som baken.......!

Jag tog samma rutt idag som vinterdagen, när jag var ute och fotograferade. Bänken var avtinad idag, men nog ser det ut som någon som inte bryr sig om kyla och snö, har suttit här och vilat en stund.



                      Antikyla- och vinter som jag är utbrister jag: 

             NOG ÄR DET SKÖNT ATT DET HÄR SNART ÄR ÖVER?


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Tack för din kommentar hos mig.

Fina foton !

Och ja, det är så härligt att nu våren äntligen har kommit.

Här har det också varit underbart vårväder idag och ja, nu verkar det som om våren har bestämt sig för att komma.

och det är så underbart att höra fåglarnas kvitter, och välkommen till våren.

Håller med om att det är skönt att den långa vintern äntligen är över.

Kram

2009-03-17 @ 23:01:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa,

Idag har vi en riktigt härlig vårdag här i Örebro. Det smälter överallt och solen är stor och känns varm. Ha det bra!

2009-03-18 @ 13:18:33
Postat av: Inga M

Jag minns Örebro mest som en grå trist sörja men Du visar mig på annat. Det finns verkligen guldkorn i vardagen här. Och att se bilder från Ditt promenerande i staden och utom den är roligt!

2009-03-20 @ 07:06:27
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Örebro har nog ändrats rätt mycket sen du bodde här, men fortsätt att komma och bo lite hos mig då och då så ska vi vidga våra vyer ännu mer. Jag gillar stan mycket mer nu, än förra gången jag bodde här.

2009-03-20 @ 09:50:51
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0