Söndagskoll i Rynningeviken

Jag kände att jag ville testa om jag höll på att piggna till, så när särbon föreslog en liten promenad vid Naturens hus sa jag genast ja till en kort tur därnere.

Gummistövlar hade varit bra, men jag tänkte att det skulle bli för kallt, så jag drog på mig de varma vinterstövlarna.

Vintern håller faktiskt på att tappa greppet om Örebro län, det såg vi tydligt nere vid Rynningeviken.

Snön har sjunkit undan väldigt fort och när man ser att folk har börjat cykla hit ner, är det lätt att känna att det håller på att ge sig med den envetna, ständigt återkommande vintern.





Jag gillar slasket, men som sagt: Jag skulle ha tagit gummistövlarna så jag hade kunnat ge mig hän.

Där det fanns is såg den alldeles murken ut...........



......vilket inte bekom det här paret ett enda dugg.
De hade tagit en förmodligen, välbehövlig paus och brydde sig inte ens om att jag försökte komma nära för att föreviga dem.



Stora stenen vid strandkanten hade förlorat sin "vita mössa" .
Fin är den i alla fall om man står och tittar på den och ser alla olika färger i både bergarter och mossa.



Vi gjorde ingen långpromenad, jag ville ta det lite lugnt med tanke på den tidigare raggmunksfebern i veckan. Vi gick över bron vid Rävgången, en liten bit till och sen vände vi.

På väg tillbaka över Rävgången hittade jag en liten snöklick och just där hade Karo trampat.



Det är mina tjockstövlar som syns i hörnet. Jag frös INTE! !

Vi gick ner till Svartån som är helt isfri och där passerade en hurtig paddlare innan jag hunnit få fram kameran. Det fick bli Svartån utan kanotist.

Otroligt trolskt, trots att det var mitt på dagen.



Slutligen de ständigt snattrande gräsänderna, som alltid hoppas på någon human människa, med en påse bröd just till dem.

Här är det bråttom till maten, som en kvinna så vänligt nyss kastat till dem.



Vi hörde ganska mycket fåglelkvitter, en hackspett som trummade ihärdigt och gott om skränande svanar och gäss som flög över oss.

Nästa gång jag skriver om Rynningeviken hoppas jag det är blommor på bilderna ! ! ! ! !


Kommentarer
Postat av: Åsa

Låter som en trevlig promenad trots slasket..... Hoppas promenaden gav krafter att komma till jobbet imorgon, idag var M-L och din kamrat i SussP sjuka. Här hemma är barnen sjuka men jag har klarat mig än så länge peppar peppar

2009-03-30 @ 21:35:51
Postat av: Anki Enbom

Härliga foton du fotat.

man blir riktigt sugen på att gå på en promenad av ditt inlägg.

Hoppas att allt är bra och att solen lyser hos er.

kram

2009-03-31 @ 13:10:57
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki Enbom, Det är ett helt fantastiskt ställe att promenera i. Det har varit ett helt förstört område tidigare, militärt övningsområde, soptippar och industrier. Här kan man tala om lyckad satsning.

2009-03-31 @ 16:33:22
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Åsa, Det är alltid trevligt därnere i Rynningeviken. Vad det gäller peppar, peppar, står det en mugg med vitpepparkorn på mitt arbetsbord. Det är bara du tar för dig ! ! :-))

2009-03-31 @ 16:36:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej!

Tog du pepparkornen själv nu eller? Jag mår inte dåligt för övrigt, måste bara springa till toa ibland, så förhoppningsvis är det inte så farliga baciller och jag hoppas att jag inte lämnat några på jobbet.



Ha så trevligt i England! Vi ses efter påsklovet.

2009-04-01 @ 13:26:11
Postat av: Suss

Åsa, så klart att jag tog 7 stycken, precis som syster Eva rekommenderat. Inte vill jag springa som du, när jag är på väg till "fjärran land".

2009-04-01 @ 18:32:11
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0