Vasaloppet

Himmel vad sportiga vi är idag.

Vasaloppet pågår för fullt och vi är med.

             

Ja, vi och vi........ och med och med.........? (Vårt lopp är inte så fysiskt krävande, om man säger så).

Vi var med vid starten, men sen dess är jag sporadisk gäst därnere i TV-soffan. Det är liksom lite enahanda trots de olika varianterna som visas i rutan. 

En grönklädd norrman i täten, en rödklädd svensk i täten, en flåsande TV-reporter i hälarna på dem som ligger först, en hurtig kvinna som åker med sina studentkamrater som ett projektarbete, en helskäggig man, med skägget fulllt med istappar. Honom zoomade de in i närbild och jag som är lite äckelmagad undrade för mig själv vad det var mer än kondens från andningen, som frusit fast som långa istappar i det där skägget. HUVA!

Jag passade på att visa min husliga sida också. Den visar sig ofta, men ytterst sällan på morgnarna. Då är jag inte så väldigt pigg och närvarande, utan låter mig gärna bjudas till dukat frukostbord både lördag och söndag.

Jag överraskade min kära särbo som låg i soffan med de mentala skidorna på och stakade allt vad han orkade mot spurtpriset i Evertsberg.

Han blev minst sagt häpen när jag stod där i dörröppningen med hela söndagsfrukosten på en bricka.

Det smakar alltid bra att äta utomhus......,. ja, ja, man får ta fantasin till hjälp, men det kan man väl göra. Vi satt länge och njöt, smulade på "äkta mattan", men för säkerhetsskull hade jag lagt ut en tidning för ev. spill från ägget som idag var mer än löskokt. Ägg är inte min starkaste sida när det gäller matlagning. Hårdkoka kan jag, men de lösare varianterna är betydligt svårare.

Nästansystern vet om mitt problem med det där och vi har fått en utmärkt tingest i julklapp. En oval plastklump från Clas Ohlsson som talar om när ägget har rätt konsistens.



Hur enkelt som helst, men jag lyckades ändå fiska upp ägget för tidigt, t o m vitan var lös och det är nästan äckligare än istappar i skägget! Bortsett från det var det en superb söndagsfrukost i skidspåret.

Nu måste jag ta på mig löparskidorna igen och vara med i när "vi" går i mål!


Kommentarer
Postat av: Herta

Kul att Du orkade ibland i alla fall.Jag passade public service och halvt fördjupade mej i Godmorgon söndag eller vad det nu heter i TV4 tillsammans med veckans DN.

2009-03-01 @ 16:18:37
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Vad det gäller Vasaloppet skulle jag inte drömma om att delta, inte ens som åskådare. Jag är inte så flitig med det här som handlar om vinteraktiviteter, men jag försöker gå ut och gå ibland.

2009-03-01 @ 17:42:52
URL: http://[email protected]
Postat av: Rutan

Det är precis som du befarar. Det är allehanda gegga som fryser till is i de där skäggen. Svett, saliv, snor och blåbärssoppa. Sen rinner det ner på bröstet på dem. Jag har stått i Evertsberg och sett det med egna ögon.

2009-03-09 @ 10:05:16
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Suss

Rutan, Med tanke på att jag är f.d. Umebo säger jag bara "HUVA"! Då var det precis som jag trodde. Fy Farao vad äckligt när han tinar upp........!

2009-03-09 @ 11:08:20
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0