Kontinental marknad

Helgen som var, var väldigt lång, till skillnad mot en normal med 5 arbetsdagar och två lediga.

Förutom Stadsparken med magnolior, Wadköping och bokhandeln, hann vi även med att besöka den kontinentala marknaden som slagit upp sina försäljningsstånd på Stortorget i Örebro. Jag hade läst om det i tidningen, men på något mycket märkligt sätt glömt bort det. 

Tänk vilken rolig överraskning när vi kom gående genom stan och hela torget sjöd av liv och lust och en massa fröjder radade upp sig för mina ögon.



Det var massor av språk som talades och liv och rörelse, till skillnad från våra vanliga marknader. Försäljare som hojtade att man skulle komma och smaka på deras goda ostar och var det inte så att lilla damen behöver en ny temugg?



Mina ögon trängde nästan ut när jag fick syn på det engelska curdståndet. (Hoppsan, vad det ordet lät fräckt då!)
Nå, jag gillar ju ord, så det får väl stå där och här kommer bilden så blir det inga missförstånd.





Man fick smaka på allt som fanns och jag var av någon underlig anledning tvungen att smaka tre gånger på lemon/limecurd och två på ren lemoncurd, innan jag kunde bestämma mig för vad jag ville ha.

Jag smakade på en massa annat gott också, men nöjde mig med en burk av det godaste jag vet - lemon curd! 

Porslinet var också engelskt och de huserade bredvid varandra.
Jag tycker det är läckert med alla blommor och färger, men man kanske tröttnar på sikt?




Denna gång kunde jag avhålla mig från att köpa minsta lilla äggkopp. Jag tror särbon är en återhållande kraft för min del och det är ganska bra. Sen gör jag som jag vill ändå, om jag absolut inte kan stå emot, men jag är i alla fall mottaglig för argument.

När vi kom till de franska korvarna fick jag ett nytt fnissanfall.

På skylten står det faktiskt: Har du din torr korv???



När vi kom till "Italien", rann snålvattnet när jag förnam smaken av lufttorkad skinka i munnen.



Nästa anhalt var den engelska fudgen och annat sött ,sliskigt gott.



Efter detta överflöd hamnade vi åter i "Frankrike", men nu bland en massa undergörande tvålar.



Särbon gillar att duscha med goda tvålar, de ska vara feta och lukta lagom starkt och samtidigt fräscht.
Det som nästan aldrig händer när vi är på såna här begivenheter hände dock denna dag.

Han handlade för dubbelt så mycket som jag. Min curd kostade 50, han köpte två tvålar 100 kronor!

Kommentarer
Postat av: Herta

Men så underbart. Jag lyckades vara bortrest när de passerade i vår stad härhemma. Däremot shoppade jag och kollegan upp oss på porslin när vi var i Stockholm i juletid. Jag tror det finns bilder under min blogg i december om jag inte minns fel. Fina småpresenter blev det.

2009-05-07 @ 21:54:39
URL: http:// hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ha ha... vilken matorgie!! Så läckra saker och vackra färger!

2009-05-08 @ 07:12:59
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Det var verkligen en härlig överraskning med marknaden. Hoppas de kommer tillbaka.

2009-05-08 @ 09:53:44
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Det fanns så mycket gott att jag inte vågade fördjupa mig i annat än curderna, chutneys och allt det andra på burk som de sålde. Jag hade lätt kunnat förköpa mig.

2009-05-08 @ 09:55:08
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Vilken glad överraskning som mötte dig :)

Alltid skoj med marknader.

Hoppas allt är bra med dig.

Önskar dig en fin fredag

Kram

2009-05-08 @ 12:28:45
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken marknad du varit på! Mycket ser härligt ut, men rått kött ovh korvar öppet i varm luft och en massa runt om... är det så hygieniskt!!?? Det hade jag avstått från... men förmodligen köpt en del annat!



Grattis till att du gick hem med de flesta av dina pengar!

2009-05-10 @ 11:36:38
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Anki E, Marknaden var verkligen som ett litet vitaminpiller med alla färger och myllret av folk.

2009-05-10 @ 19:39:57
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag tänkte som du, hade gärna köpt lite skinka, men kände att en burk lemon curd nog var bästa valet. Roligt var det i alla fall.

2009-05-10 @ 19:41:38
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0