Kuriosa och veteranbilsmarknad

Vretstorps Folkets Park var dagens mål. Det var samlarföreningen Engelbrekt som hade utställning/mässa och det brukar de ha på Kristi Himmelsfärdsdag. Vi har varit där några gånger och tittat. Jag har en mycket god vän som är aktiv i föreningen och som brukar påminna mig om dagens begivenhet.

Med tanke på att särbon och jag inte alltid har samma intresseområden, passar den här dagen väldigt bra för oss.

Vi åkte motorcykel dit, för det har varit en härlig dag här i Närke. Det kostade 20 kronor i inträde/person och det kan man inte säga något om.

Våra vägar skildes direkt innanför grindarna, för där stod massor med gamla bilar. Jajaja, jag vet, det heter inte gamla bilar så där rakt av, det heter veteranbilar.

Jag gick upp i parken, för där fanns kuriosa- och antikmarknadsstånden och där träffade jag I, min gamla barndomskompis, som jag fortfarande umgås med då och då. Där stod även det här ekipaget och det tittade till och med  jag lite närmare på.



Bilen var en Opel Kapitän från 1951. Det hade jag aldrig kunnat gissa, mest pga ointresse, men jag vet det, för det satt en lapp i fönstret på den. Jag medger dock gärna att den var fin att titta på.



Husvagnen däremot var väldigt läcker ..........



............och vilken otroligt praktisk anordning inuti.



På bilden av husvagnen ser man att det är som en låda under vagnen. Det är golvet som är nedsänkt för att man ska få full ståhöjd när man är parkerad. Till vänster om mattan är det lilla pentryt och hur bekvämt som helst att stå rak när man lagar mat eller kokar kaffe.

När jag sett mig nöjd på ekipaget gick jag runt och tittade vad som erbjöds till försäljning.

Här kommer ett urval från olika samlare/säljare som hoppades ha mindre med sig hem, än dit.






När jag kom tillbaka till ekipaget stod där en stor samling herrar och stirrade ner i motorn som ägaren startat. Samtliga med ett förnöjt småleende på läpparna. Tyvärr skingrade de lite på sig när jag halade upp kameran.



Vi köpte vårens billigaste fika och det var väldigt gott. 35 kronor för alltihopa. Två kaffe, macka med både ost, skinka och grönsaker samt en hembakad bulle.



Särbon köpte inget den här gången, han har fullt upp med sitt senaste köp från Tradera.



Det  är över 200 "Teknik för alla" i lådan han ropade in häromdagen. Han är SALIG!

Kommentarer
Postat av: marie

bilen med husvagnen är underbar =)

kul att gå och kolla på de fina nypolerade gamla bilarna...

2009-05-22 @ 09:30:14
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Inga M

Måste vara bra att ta motorcykeln till såna här evenmang. Då riskerar man inte att komma hem med någon stor klocka!



Kul att se bilderna. Jag har just frossat i gammalt och kuriosa här uppe på Upplandsgatan.Där är massor av sånt.



jag väntar fortfarande på att Du ska se Muffin Bakery bilden som jag lagt ut speciellt för Dig.

2009-05-22 @ 12:31:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Oj, jag ber om ursäkt, ser nu att Du visst har kollat på muffinsbilden!

2009-05-22 @ 12:34:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Praktiskt där man kan dela upp sig lite...

2009-05-22 @ 15:12:01
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Marie, Trots mitt ringa intresse för gamla bilar kan jag tycka det är ganska roligt att se dem. Dock inte för många på samma sommar!

2009-05-22 @ 23:32:59
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Suss

Inga, Värsta köpet jag har gjort på en sån där marknad, åkande mc, var en sån där tredelad, rund kakburk, i rött, gult och grönt. Särbon hävdade att det inte gick att få med den hem, men jag sa att i så fall tar jag den i handen, för den ska jag ha.

Numera pryder den köksbänken hemma, men någon klocka har det tack och lov inte blivit (än)!

2009-05-22 @ 23:35:04
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Suss

Herta, Det är toppen när man inte delar precis allt i livet till 100%.

2009-05-22 @ 23:35:35
URL: http://leontina.blogg. se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0