Del av andra dagen i Göteborg

Fakirkuddarnas riksförbund har än en gång slagit mig till marken. Jag vaknade med en REJÄL huvudvärk och den kan sannerligen inte skyllas på den enda Guinnessen jag drack igår, för den gjorde bara nytta. Öl är nyttigt, det är allmänt känt, dessutom mättande!

Vi skulle till en MC-firma ute i periferin någonstans. Killen på firman hade sagt att det gick spårvagn dit, men som tur var tog kärestan ett beslut att ta bilen när vi hämtat den från Heden och innan vi checkade in den på nästa hotells parkering.

Inte vet jag om det går spårvagnar till Björlanda, men det var ungefär där affären låg och inte såg jag några spår heller för en delen.

Lokalsinnesbristen var 100% för min del. Nackspärr och ett Treobehandlat huvud gjorde mig inte till den bästa kartläsaren heller. Jag försökte så gott jag kunde, men det ska jag sluta med, för det uppskattades inte när vi kom fel.



Vi susade över någon stor bro, men då hade jag redan tappat riktning och nästan befintlighet också, jag blev akut selektiv mutist, då var det omöjligt att lotsa föraren fel.

Hur som helst kom vi dit vi skulle och en helt annan (snabbare) väg tillbaka. Parkerade bilen och checkade in på nästa hotell.

Eftersom mitt huvud levde sitt eget liv hade vi fått nog av kommunikationsmedel och beslöt oss att använda apostlahästarna. SKÖNT! Gå kan vi och tur är det.

Vi gick längs vallgraven med sikte mot Haga.

Stjärnan på synagogan (det utgår jag ifrån att byggnaden var)



Hösten var osedvanligt vacker på andra sidan vattnet, för solen behagade visa sig.



AHA, jag kom på vart allt regnvatten tar vägen, enkel och bra lösning!
                                      
                                     NER HÄR  -


                                     - OCH UT DÄR!!!!



Vi fortsatte i det milda solskenet, en stolpe som nog var ett konstverk dök upp.



Det där lilla gröna nere på marken är små, små skor.



Jag såg tyvärr ingen skylt som talade om vad detta är, någon som vet?

Sedan kom vi in i parken längs vägen bort mot Haga. Jag testade hur det skulle vara att vara träd.



Flera träd var fullhängda med något färglatt, vi gick närmare och såg det här.



En förskola som låtit barnen göra fjärilar och skriva önskningar. Fint!



Mitt i ett enormt vackert höstträd!



Mycket löv blir det i stora parker. Jag kunde behärska mig, men nog hade jag lust att bara kasta mig rakt i. Kände dock min värdighet, samt fortfarande en släng av fakirkuddens verkningar, så det fick vara den här gången.



Fina hus och detaljer på hus och vi strosade runt så vi missade Haga och fick gå tillbaka en bit.






Jag minns inte när jag senast såg en "Frukt & Konfektyraffär.



När jag såg Oddfellows pampiga hus tänkte jag i mitt stilla sinne, att de borde ha råd att sponsra vår skolresa till just Göteborg. Vilket "flådigt" hus!



Kärestan insåg att vi var vilse, han frågade en vänlig dam och vips var vi i Haga.



En snabb rundvandring, där vi bl a "hälsade på" kärestans vänner från Böggda, fast i Bokrummet i Haga.



OBS: Den här gången köpte jag bara två, säger 2 böcker! (Inte Böggdaböcker.)

En annan favoritbutik på Haga Nygata är Olivolja etc.



In och smaka, smaka, smaka och sen handla lite gott.


 Det är inte jag!



                                    F I K A D A G S ! ! !



Framme vid disken låg massor med goda bakverk, alla i kolossalformat!




Mina livsandar vaknade till när jag såg att de hade nygjorda smoothies, jag valde en med hallon, min nya favoritsmak.
Sen bestämde vi oss för att det fick räcka med en bulle på oss två.



Efter detta blev det paltkoma, jag återkommer lite senare med slutet av dagen.

Kommentarer
Postat av: Ragnvi

Morning o tack för dina rara ord hos mig! Hoppas skallebanket gått över!

Eftersom jag aldrig kommer nånstans så njuter jag av varje foto! Härliga bilder o berättelse!

Kramen!

Ragnvi

2009-11-05 @ 05:46:31
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det är roligt att få vara med på Dina resor. Konstverken var ju fina, undrar var de står förresten? Det var inte konstigt att Ni körde fel i Göteborg. Det är något grundläggande fel på trafiken där. Vi kör alltid fel, en massa gator är enkelriktade på ett ologiskt sätt. Och vid stationen blir det helt galet.

2009-11-05 @ 06:58:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Njut av det du kan, oavsett om det är bilder och berättelser eller något annat trevligt som inte "bråkar" med dig. Kram

2009-11-05 @ 18:58:31
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Du frågar mig var konstverken står???? Känner du mig eller???? De stod där efter vägen när vi gick längs vallgraven och JA, jag vet att den är lång, men jag tror jag såg Trädgårdsföreningens hus på andra sidan en bit bort. Blev du något klokare? Det är i alla fall sällan ide att fråga mig om vägen till olika saker.

Det är lätt att köra fel och hamna utanför stan tycker jag. Det går rätt så fort ut också.

2009-11-05 @ 19:00:50
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0