En ganska ny, stor favorit

Sen några år tillbaka har jag ännu en favoritförfattare, alltså en ganska ny bekantskap om man jämför med t ex Astrid Lindgren och Yasar Kemal.

Det är Anna Gavalda och det började med hennes "Tillsammans är man mindre ensam." Den läste jag som förhäxad och hade sett hela filmen inne i huvudet, långt innan den ens var påbörjad.

Självklart köpte jag boken och sen kom filmen som bilaga till någon tidning för ett bra tag sen. Den har legat på mogning (kan det ordet finnas?) ända till den här veckan. Jag tycker alltid det är svårt att se en film som jag redan "har sett", men den här var mitt i prick.



Dessutom med min favoritskådespelare Audrey Tautou, från "Amelie från Montmartre", som också har en plats i mitt hjärta.

Nu väntar "Lyckan är en sällsam fågel" och den har jag också köpt. Den är redan mogen, nu är det tiden som fattas, men den har avancerat så långt som upp till sovrummet.



Sängbordet nästa, det närmar sig alltså och jag vet, att när jag väl öppnar den, kommer jag inte att vara särskilt sällskaplig, förrän jag kommit till slutet av sidan 552. Däremot kommer jag nästan att ha sorg, för så känns det när det inte finns fler sidor kvar. 

Gavalda har också skrivit "Jag älskade honom" den har jag också kvar att läsa och novellsamlingen "Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans".
Den har jag läst och den var bra, men om jag var novellfantast kanske jag skulle ha uppskattat den mer.

Jag tycker att noveller tar slut för fort!


Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag fattar inte riktigt hur Du hinner med allt; musiken, kören, umgänge, jobb, gubben, resor, baka och så läsa dessutom! Ditt dygn måste ha fler timmar än mitt, jag hinner inget numera. Och läsning går ofta bort tyvärr, eftersom jag oftare bloggar i sängen på kvällen innan jag somnar. Förr var det ju läsning som gällde.



Ha en trevlig helg!

2009-11-21 @ 10:51:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag prutar på nattsömnen, jag vet att jag sover för lite, men jag behöver inte så mycket sömn än. Det kanske blir värre när jag blir äldre..... när det nu blir?

Jag skulle inte överleva utan böcker, det är en livspassion!

2009-11-21 @ 16:17:51
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0