Julmarknad på slottet

Nu är det dags för julmarknad på Örebro Slott i dagarna fyra. Jag ville dit och kompisen B följde gärna med. Det är alltid trevligare att dela glädjen med någon.

Det lyste välkomnande när vi kom gående ner mot begivenheterna, som skulle få oss att göra av med pengar, samt berika julen ännu lite mer.



Redan vid första marknadsståndet blev det tvärstopp. Där fanns fårskinn och det är B på jakt efter till en skön "sovstol" hon har.



Jag spanade in de gröna bockarna. De är söta, men det ska vara av halm och de ska stå inomhus! Ute kan andra gärna få ha dem, men jag vill inte ha någon. Ändå tycker jag de är fina.



Efter att ha vält ut en sillhink där B köpte vindelrökt skinka gick vi in i mattältet. Jag med en sillstinkande vänsterhand, som blev rejält duschad när jag välte hinken. Varför skulle den stå öppnad mitt framför mig? Smidighet är inte min bästa egenskap tyvärr.

Killen som sålde, tyckte dock inte det var så farligt, för jag lyckades välta tillbaka den medan fortfarande mer än hälften var kvar och det som föll ut landade på locket på hinken bredvid.

Inne i det tältet var det gott om gott.

MMMMmmmmmm och smaka fick man göra nästan överallt!

MMMMMMMmmmmmmmmm igen! ! !

Fudge i en mängd smaker. En av dem kommer att finnas på mitt julgodisbord! Jag smakade av alla, den godaste köpte jag och den som smakade mest konstigt var glöggfudge.



Bröd av olika slag fanns det. Vackra var de också.



Gammeldags svagdricka, sånt man köpte en 5-literkagge av bryggar'n när han kom. När bryggarbilen kom till vår gata brukade alltid mor ropa: "Nu kommer Mörtsjön."

Jag var vuxen innan jag förstod att chauffören inte hette Mörtsjön, utan att det var bryggeriet som låg där. Vad karln hette, som jag mycket väl minns utseendet på, har jag ingen aning om.

Det smakade barndom och var avsevärt mycket dyrare nu, än då.



Vi smakade på väldigt god lax och just när jag tog bilden av B gastar hon till och undrar var hon ska slänga sin använda plastsked.

Hon fick skägg istället för att jag fick skäll, över bilden.



På väg ut ut tältet kom ännu mer barndom - marmeladstänger! Vi smakade 3 sorter.



Efter ätandet tågade vi in i slottet och där var det marknad i tornet på tre plan.

Det första jag såg var en gammal bekant. Samma typ av fågel som fanns på Jädersbruksdagarna!



Nu var keramikern med också - Anna Thidé - Skäftruna keramik.

Hon hade mycket härliga saker, jag bad att få länka till hennes hemsida och det fick jag, men hon var noga med att tala om att den inte var så bra uppdaterad. Jag tycker inte det gör så mycket, man ser så många finheter ändå och man får veta hur man tar kontakt med henne.

Här är lite mer av hennes alster!





Vi tittade runt och tog sen nästa våning.



Jag hittade restaurangen och smet in och fick låna handfatet så jag slapp dofta sillspad.

De hade en väldigt fin gran, exakt en sån som kärestan vill ha, med bara röda kulor. (Han som personifierar "Antijulen", vill ha en gran med bara röda kulor..........??? Hur går det ihop? Lite julsmittad kanske?)




                                           MERA GODIS!

                                     Jättesugna, men vi avstod!


Undrar om det är så där B tänker sig sin sovstol med ett fårskinn?



Det var en julmarknad med lite ovanliga saker, t ex lergökar



Ljussläckare i form av en blå katt



Härliga glastomtar och små monster




Och, där stod Ann-Britt Schmützer från Krukmakeri Hemjord i Nora, ett av mina favoställen.



En av hennes härliga ljusstakar, fast det är egentligen lite för klent att bara säga ljusstake.

 

Det fanns fina knivar också, man kan gå kurs och göra sin egen fick vi veta.



Efter att ha klarat av våning tre sa vi adjö till Engelbrekt som vakade över hela tillställningen!



På vägen ut passerade vi en hel hylla med fina saker från Paradisverkstaden, men det hade inget med julmarknaden att göra. Dock är de kunglig hovleverantör, så det kanske är för det de finns representerade i slottet? Kan det vara så tro?



Det var en mycket härlig julmarknad. Undrar vilken som kommer härnäst?

Kommentarer
Postat av: Herta

Vad härligt att se bilderna från Örebro slott. Skulle nästan vilja åka dit. Kunde ju hälsa på sonen samtidigt... Nej vi har fullt i helgen tyvärr och sonen kommer ju hem till jul. Många saker man minns som jag inte har tänkt på under alla år.

2009-11-27 @ 22:07:33
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Tack för att vi får följa med på en härlig marknad!

Kramen!

Ragnvi

2009-11-28 @ 05:04:47
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: margit

Gomorron på dej!

Suttit o njutit av ALLA dina vackra bilder du tagit o lagt in i bloggen! Jättefina! trevligt att sitta och njuta av! Förstår att det måste va roligt att varit där LIVE!!

Önskar dig en fin/trevlig dag/helg!

Njut av de tända ljusen!!

Kram till dej!!/Margit

2009-11-28 @ 08:13:31
URL: http://margitholm.blogg .se
Postat av: Anonym

Jodå jag får dom via mail!

2009-11-28 @ 13:26:04
Postat av: britten sa....

trevligt ! och så mycket som såg gott ut..önskar en trevlig advent till dig

2009-11-28 @ 15:37:50
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Tack för visningen och för dina fina bilder.Handen i sillspad är nog inte så roligt att få.Så mycket det finns att köpa på alla marknader och jag brukar köpa kryddor och senap.Allt annat har jag för mycket av.Ha det gott kram Thalina

2009-11-28 @ 16:33:37
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Alla, Det verkar som julmarknader påverkar alla positivt. Jag gillar att titta runt, men köper nästan bara ätbara saker. Jag har också allt jag behöver!

Sillspadet var inte så kul, men killen var trevlig.

Imorgon blir det Wadköping och en koll vad som finns på där, sedan kanske jag är nöjd...??? Nja!!

2009-11-28 @ 21:53:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suck här har det inte blivit några julmarknader än och inga julkonserter! Skitt!

2009-12-02 @ 19:45:44
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0