Nu är det äntligen dags

Det var på tiden att det börjar dyka upp annonser för julmarknader.

Som den stora julfantast jag är, tycker jag om att besöka några sådana per år. Det var faktiskt kärestan som kom med förslaget, något som sånär fick mig att fundera över om han plötsligt insjuknat i något som gjorde honom otillräknelig.

Han är ganska anitjulen om jag nu inte nämnt det förut, men i livet med mig ingår julpaketet XXL, vare sig man vill eller inte!
Det finns inga kompromisser vad det gäller just det och det är enda gången på hela året som jag frossar i precis allt som hör julen till - utom möjligen lutfisk. 

                             (Den här bilden är från förra julen.)


Vid gårdagens frukost lyfter han blicken ur morgontidningen och säger: "Det är julmarknad i Hällabrottet! Ska vi åka dit och titta, du ville ju ändå till kyrkogården och tända ljus?"



Jag  var genast med på noterna och frågade var i Hällabrottet. Jag har ändå ett förflutet där. Som nyexad fritidspedagog hade jag mitt allra första långa vikariat på barnstugan Ekorren.

"I Holmagata", fick jag till svar. Lever man med en äkta närking heter det Holmagata, inte gatan. 

Ordenshuset dessutom, det gamla anrika där jag varit och dansat som tonåring mer än en gång. Kul att få se det inifrån igen.



Det ser precis likadant ut som det alltid har gjort, men som tonåring kanske jag inte var så observant på detaljer som jag är idag.

Det sitter en liten ekorre ovanför dörren - varför, vad har ekorren med det hela att göra? Barnstugan jag arbetade på hette också Ekorren! ? !



Ett par fina spiror på taket till den runda utbyggnaden som inrymmer trappan upp och -



 - på den lilla takkupolen mitt på nocken.



Vi gick in. I första rummet var det kaffeservering, lottförsäljning på ett stort bord och vid ett annat, försäljning av Yxhultsbygdens kalender 2010.



Hallsbergs hembygdsförening ger också ut en sån här kalender varje år och som tur är, är det en stadig julklapp till mig från min kompis I-L som bor kvar där.

In i nästa rum (danssalen) och där var försäljningen.



Jag fastnade vid första bordet, hos Inge Samuelsson som hade en massa fina träsaker till salu.



Här är han i livligt samspråk med kärestan som för en gångs skull är med på bild. Visserligen bara med handen, men ändå.

Det var inte så stor julmarknad, men lite olika saker som vi gick runt och tittade på.






Den privata grodan var väldigt fin och len som en babystjärt!

Det blev ett par små inköp innan vi gav oss ut ur julstämningen och in i det gröna, i väntan på advent och jul!



Jag unnar barnen lite vit vinter när det blir så dags att det inte går att undvika, men jag saknar INTE snön! Så här grönt en dryg månad före jul känns dock inte helt okej.

Novembermörkret har jag inget emot, det ger mig massor av tillfällen att elda mycket och många ljus - det är mysigt!

 

Kommentarer
Postat av: Herta

Ja nu kan det bli fullt upp med julmarknader, om man vill.

2009-11-22 @ 20:50:30
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: margit

hej Suss1Så trevligt att han ville med påförsäljning! julen o allt vad det tillhör, visst ärdet trevligt, possitiv stress...kan man ju säga.

Tänk att vi nu den här veckan får börja plocka fram adventsljusstakarna och sätta i fönstren så att vi får "tända upp" till helgen!

Ösnkar dig en fin ny vecka. Kram!

2009-11-22 @ 23:32:42
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: margit

Hej på dej igen! Ja mackorna, donm blev mycket goda!! Det var "HÄLLAKAKA".. 5 pack, lite större..bredde på mjukost med skinka, la på skurna tomatskivor och ostskivor ovanpå och hade ovanpå OREGANO... I ugnen grill, ca 200 g och så kollade jag dem så att "de blev lagom".

Önskar dig en fin vecka! Kram!

2009-11-23 @ 00:13:57
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Jag tycker det har ökat med julmarknader för varje år. Det finns vissa som jag absolut vill besöka, även om utbudet är ungefär detsamma överallt. Jag är nog ute efter stämningen mer än en massa saker.

2009-11-23 @ 08:12:44
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Margit, Det är nog ingen större hemlighet att jag älskar julen. Visst är det mycket att göra, men det är bara roligt.

Mackorna ska jag testa att göra, de såg urgoda ut! Tack för tipset, önskar även dig en bra vecka! Kram

2009-11-23 @ 08:14:43
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: britten sa

Tack kära du för ditt besök hos mig.



Blev jätteglad för eftersom jag har bloggat förr och kommit tillbaka så känns det så kul med nya bloggbekanta, och du jag gillade din blogg också så jag kommer gärna åter../ Ha en bra dag

2009-11-23 @ 09:34:34
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Daniel

Vilken härlig lantlig julstämning du ger!!!

2009-11-23 @ 11:44:39
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Suss

Britten, Jag länkar gärna till dig om det är okej? Jag har redan varit inne och kikat lite till, härliga båtbilder! Ha det bra!

2009-11-23 @ 12:50:23
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Daniel, Det blir mycket julmarknader framöver, men det är bara roligt!

2009-11-23 @ 12:51:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Vilken särbo Du har som kommer med så goda förslag. Han är rätt fantastisk. Hoppas Du har vett på att uppskatta honom efter förtjänst, såna gubbar växer inte på trän!



Jag var aldrig i det här huset på dans, men så var jag inte speciellt dansant heller. Men roligt att se i alla fall.

2009-11-24 @ 05:52:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Det är klart att jag är rädd om särbon, önskar bara att han var sambo. Vi kompar så bra tillsammans, lätt att hitta kompromisser om vi skulle ha olika uppfattning nån gång.

Dansade du aldrig? När dansade jag då? För jag gjorde det ofta på massor med ställen.

2009-11-24 @ 11:18:32
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Du lockar mig så även jag vill besöka julmarknad i år...

2009-11-24 @ 23:23:33
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0