En fredagsstund på stan

Jag var tvungen, tvingad av mig själv, att ge mig in på stan en fredag efter lunch enbart för att byta bok. Hypnotisören låg i min väska och pockade på att få komma tillbaka till bokhandeln.

När jag slutat gav jag mig in mot staden, men som den vanemänniska jag är hamnade jag i fel ände av stan och fick mig en sightseeingtur för att komma rätt. Till slut stod jag ändå parkerad nere vi Oscarparken för att därifrån raskt ta mig till Bokia, byta bok och raskt skynda hemåt igen. Det är inte bara avkopplande att trava runt i centrum en fredag eftermiddag, det är ganska många andra som också travar omkring där och jag kände mig lite trött redan klockan 6 i morse.

Sagt och gjort, jag stegade iväg och hade snabbt som en som tävlar i gång, tagit mig till Stortorget. Jag hann bara en liten, liten bit till, sen blev det tvärstopp. Ett hinder låg i min väg och jag kom inte längre!

Kalejdoskåpet!

En av de mysigaste affärer vi har i Örebro! Okej, tänkte jag och hade en överläggning med mig själv, jag fick tillstånd av mig att titta i skyltfönstret. OJOJOJ, vad fint det var med asiatiska träsaker, masker osv.

Eländes elände, ytterdörren stod öppen och jag såg in i härligheten och rakt fram var det ett jättefint bord som drog mina blickar till sig och inte nog med det, hela min långa lekamen stod plötsligt inne i affären, fast bara innanför dörren.



Vilka fina elefanter och den lilla japanska zenträdgården i mitten med stenar, ljus och kratta, fina hjärtan och sen var det kört. Nu var jag därinne och där blev jag ett bra tag.

Jag frågade innehavaren om jag fick visa upp hennes fina butik här på bloggen och det var inga protester mot det som tur är, för det finns så mycket fint att jag gärna vill att fler än jag ska se. En massa små och stora presentsaker som löser många problem när man vill ge någon något.

De ljuvliga små änglarna som jag upptäckte förra julen och köpte många av som jag både behöll och gav bort, hade flugit hit igen och de är helt bedårande!



Sen fanns skylten som jag skulle ha haft när jag var liten. Min plan var att bli "konståkningsprinsessa," men eftersom jag hade svårt att lära mig backa hade jag även plan B. Då skulle jag nöja mig med att bli vanlig prinsessa. Vanlig??? Jojo, då visste man inte mycket om de kungliga och deras vedermödor!



Sen har vi det halvandliga hörnet om man så vill. Annars kan man kalla det det "Asiatiska hörnet". Min kära dotter har en del såna här saker och jag tycker att på rätt plats, är det fint.



I andra hörnet - ett eldorado för kulspelare och samlare. Dem köper man som lösgodis, 7 kronor hektot! Vilken underbar blå färg längst fram.



Jag arbetade mig inåt och hittade roliga gubbar i ståltråd som var tänkta till placeringskort eller andra kort/papper man vill se eller komma ihåg. De har en liten nypa högst upp. Jag tänkte spontant på placeringsskort, för det var många i en ask, men man kanske kunde köpa dem en och en också? Det glömde jag fråga.



Grodavdelningen, en sån blompinne ska jag nog ha i min rabatt nästa sommar. Julklappstips till eventuella givare som läser min blogg!!!!!



Käpphästen har fått en renässans, prickigt som är så fint.  Jag älskar prickigt, men jag tror inte jag äger mer än lite prickiga strumpor, trots att jag tycker om det.



Vid disken fanns en hel karta med Muminmagneter. Det är inte klokt, jag vill ha hela affären nästan.
Mumin mmmmmm så söt!!!!

Det är en katt bland hermelinerna som ordspråket säger. Här är det verkligen en katt som smugit sig in i fel saga. Jag ser Findus!



Jag stoppade ner kameran, fick mina inköp, en del paketerade andra inte, betalade och gick mot ytterdörren. Då blev jag stoppad än en gång. En kortställning kom i min väg.

KORT!!!!!

Det var bara att hiva upp kameran igen och ta ett kort till.



Till slut tog jag mig över tröskeln och ut på trottoaren igen. Vidare till bokhandeln gick det utan störningar och nu har jag "Den svarta löparen" på nattduksbordet, tillsammans med en bok om Aspergers syndrom och M-magasin som jag läser parallellt.

Vilken njutarstund jag gav mig själv helt oplanerat!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Det är så roligt att gå på shoppingtur tillsammans med Dig! Man kan verkligen känna hur Du känner inför alla frestelser.



Änglarna var ju speciella, jag är svag för änglar. De lyckas alltid dyka upp här och där i mitt hus. Jag får lägga den här affären på minnet tills jag kommer till Örebro nästa gång.

2009-10-24 @ 08:54:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Dom oplanerade njutarstunderna kan ibland bli dom bästa! Och jag förstår fullkomligt att du drogs in i affären! Fiiint!



Ditte niger o tackar för grattiset!

Kramen!

Ragnvi

2009-10-24 @ 09:36:58
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Det var svårt att inte dras in kanske du lätt förstod när du läste. Jag hade kunnat vara kvar mycket längre, men parkeringstiden var begränsad, så jag var tvungen att hasta iväg till bokhandeln. Trevlig helg!

2009-10-24 @ 12:00:46
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Vi har mycket ogjort här i stan du och jag. Hoppas det blir möjlighet till ett liknande besök som förra gången, någon gång framöver. Skolan är onekligen ett hinder i vägen.....:-) Trevlig helg!



2009-10-24 @ 12:01:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Det verkar arbetssamt att gå på stan i Din hemstad. Jag tror att jag var där igår( om jag förstått rätt var Du bor. Jag hann inte med mer än ett par gator, sedan travade jag runt campus samt lite gamla studentområden som fanns förr i tiden.

2009-10-24 @ 16:00:42
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Hemstaden är Örebro, var det här du var? Det kan vara väldigt strävsamt innan man tar sig hem från stan. Däremot Mariebergs köpcentrum är det lätt att lämna. För stort och för flashigt för min smak.

2009-10-24 @ 23:47:40
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0