Hallsbergsmarken

Igår fick jag lära mig ett nytt mantra.

"Första fredagen efter första tisdagen i oktober!"

Aldrig mer kommer jag att behöva fundera på när det är höstmarknad i Hallsberg.




Det var en stor händelse när jag var liten och än idag är det roligt att åka dit och gå runt bland alla marknadsstånd, titta och handla, trots att jag inte hade en aning om att jag behövde en del saker jag sen kommer hem med.



Det känns fortfarande lite extra när man kommer dit och det är många fler än jag som tycker, för det är mycket folk ute. Igår var det dessutom fint väder och då blir det ännu mer folk.

Jag var där med min kompis I-L som fortfarande bor i Hallsberg. Vi trängde oss in bland allt folk och ganska fort kom vi till väsentligheter.

Papper och snören!!!!! Min passion! Julklappsrummet behöver alltid påfyllning om jag får bestämma själv.




Jag låg lite lågt, det blev bara två rullar snören, det s.k. julgröna och ett vanligt vitt, för mitt vita håller på att ta slut och vitt kan man inte vara utan.

Det blev även ett fint julklappspapper och en liten smal rulle med vanligt presentpapper. Sen fick det vara nog. Papper har jag 98 % köpstopp på, men jag är bra på att övertala mig att utnyttja de övriga 2 procenten.

14.00 skulle Lill Lindfors komma till bokis (Hallsbergs bokhandel) och signera sin bok "Sa du gula höns?"



Lill har varit en av mina favoriter ända sen 1967, när jag fick hennes första LP "Du är den ende", av min mormor. Jag går alltid på hennes konserter när jag har möjlighet.

Det var trångt vid bokhandeln, men vi tog oss in och jag köpte boken, jag hade ändå tänkt läsa den och då kan jag lika gärna äga den.



Bosse tillhör inventarierna på bokis numera.



När vi stångat oss ut ut bokhandeln styrde vi iväg till stationen. Där har en driftig tjej som heter Pernilla Lindell nyss öppnat en jättehärlig klädbutik.



Vanliga kläder och en underklädesavdelning. 

Här blir jag brydd och frågar särbon om det heter underklädes- eller underklädsavdelning. Till svar får jag: "Avdelning för korta varor." Det var längesen jag hörde någon använda det uttrycket för underkläder, men så hette det för längesen.


Det var ett kalasläge inne på stationen, affären låg där biljettluckan med lokaler fanns en gång i tiden. Affären var läckert inredd, t o m i provhytterna var det lite extra. Inga trista IKEA-pallar där inte, en plyschfåtölj och liten kristallkrona.



Vi kikade runt innan vi kastade oss ut i vimlet igen.






Nu trängde vi oss ner i vimlet på Allégatan och där var det ännu mer folk.



På ett ställe stod ett par trevliga kvinnor och talade om klimatsmart mat och de visade upp en mängd olika svampar + att de hade en liten loppishörna vid sidan. Där gjorde jag ett par små fynd som ska skänkas vidare.



Sedan vi trängt oss igenom den nästan kompakta hopen av folk och jag även träffat några gamla vänner och fått prata lite, drog vi oss hem till I-L och drack te.

Traditionen säger, att på Hallsbergsmarken ska man äta kålsoppa. Den traditionen har jag aldrig anammat, trots att det allltid bjöds hemma den första fredagen, efter första tisdagen i oktober vartenda år.

Det går lika bra med te och sockerkaka!

Nu ska jag fösöka klämma ner mina två nya rullar med snören, i den ganska fulla lådan i byrån i julklappsrummet.



Kommentarer
Postat av: Inga M

Kul att få se Hallsbergsmarken på bild. Det var inte igår precis. Förr var den bara nere på torget och tivolit nere mot gamla brandstationen om jag minns rätt, men det gör jag väl inte.



Glad att se Bosse blev jag förstås och åt att han fortfarande står i en bokhandel. Men var är den? Jag har för mig att det var något annat i gamla bokis när jag åkte förbi senast.

2009-10-10 @ 16:49:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: marma

Vilken mysig marknadsdag!



Ja du, att man inte kan låta bli! Jag har för första gången besökt en NETTO-butik idag. Och vad hade de där då? Jo, jättefina förpackningar med tre rullar papper, en bunt snören och något silvrigt nät som man antagligen ska göra någon vacker tjoffedoff av och tejpa fast på paketet. Kul!



Kramar/marma

2009-10-10 @ 17:31:34
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Du minns rätt, den var på torget, som var mycket större då. Marknadsstånden stod längs torgbacken också och tivolit låg därnere vid brandstationen. Så minns jag det också.

Bokis är i Centrumhuset, eller vad det nu heter, mitt emot Lampas, där ICA är i bottenplanet. Vet du nu?

2009-10-10 @ 19:05:06
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Skönt att det finns människor som förstår ens konstiga böjelser. Jag bara älskar vackra papper och snören och visst är det roligt att försöka göra vackra paket? Kram

2009-10-10 @ 19:06:05
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Då vet jag exakt. Himla god nyhet! Är det Bosse som har den själv nu eller är det samma ägare som förut?

2009-10-11 @ 07:26:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Bosse tänkte sluta när förra ägaren sålde, men den nya ville att han skulle vara kvar. Han är ju en instition i sig själv i bokis vid det här laget. Det är alltid roligt att gå in där och prata lite med honom.

2009-10-11 @ 09:08:06
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Även jag är en hängiven Lill Lindfors-diggare... Har sett henne live flera gånger, hon kan verkligen trollbinda sin publik. Jag har ett minne från när hon gästade Stora Hotellet någon gång i slutet på 70-talet tror jag. Sent en lördagkväll, då det inte är så lätt att fånga salongberusade människors intresse... men det var verkligen TYST. Hade kunnat hört en knappnål falla! Den gången förstod jag hur stor och uppskattad artist hon är! Sedan dess har jag som sagt sett henne flera gånger, lyssnat ännu fler gånger på hennes musik...

2009-10-11 @ 10:22:10
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Lill är en av de få artister jag har gillat nästan hela livet som fortfarande står sig. Beatles är ett andra exempel, men de gör ju ingen ny musik, de är störst ändå. Lill utvecklas hela tiden och jag är glad varje gång jag har chansen att lyssna på henne.

2009-10-11 @ 20:06:47
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Nu är jag helt klar över hur jag har förstått det. Ni gillar verkligen marknader av alla de sort.

2009-10-11 @ 23:06:06
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Det kanske verkar så, men det är inte så att vi söker upp en massa marknader, men de som har traditioner i vårt förflutna (dvs Hallsberg och Nora) går vi på. Sedan kan det slinka med någon skördemarknad då och då, medeltidsmarknaden i Wadköping likaså och rätt som det är har vi varit på en hel del utan att vi tänkt på det.

2009-10-11 @ 23:30:38
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Gunilla

ja på Hallsbergsmarken har jag varit iaf två ggr, men ojoj vad folk det är.

Gillar inte folkträngsel precis,

Har aldrig gjort det.

Så det blir inte så ofta

att jag åker på sådant.

Det händer, men inte så jätteofta.



Tack för info förresten

visst kan jag skriva matbrödsrecepten på min blogg.

Dom blev jättegoda faktiskt.

Lätt att baka oxå,

så det är inga konstigheter.



Tack för påhälsningen förresten.



Tass/

Gunilla



2009-10-12 @ 02:39:41
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Gunilla, Håller med, det är jobbigt att trängas med folk, att bli puttad och inte komma fram, men ibland vill jag ändå. Då tänker jag på de förklarande ord som min lilla dotter sa som barn: "Om man vill, så vill man!" Hallsbergsmarken vill jag!

Ser fram emot att testa ett nytt brödrecept. Tack!

2009-10-12 @ 08:47:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: ACW

Kul med marknader! Här i Linde är det alltid tredje fredagen i september. Hemvändarhelg för en del utflyttade lindebarn har jag märkt. Är ju inte uppväxt i stan så jag har inte haft den traditionen men man lär sig...

Du skulle ha hälsat till Lill från oss, hon har ju sjungit med min numera fd kör ett par gånger.



Hallsberg, se upp för i helgen kommer ett antal musikterapeuter dit.

Vi ses!



2009-10-12 @ 20:28:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0